In het kort
-
Techniek
De twee flat six-motoren werden vervangen door flat fours van 2,0 (Boxster, 300 pk) en 2,5 liter (onze Boxster S, 350 pk). Hoewel het gemengde normverbruik met 13 procent daalde, boeten deze kleinere turbomotoren niets aan brio in ten opzichte van de dikkere atmosferische boxers. Qua acceleratie hijst de Boxster S zich op het niveau van een 911 Carrera, terwijl hij in staat is weinig te verbruiken. De PDK-bak heeft een kortere burgverhouding.
-
Wegligging
In tegenstelling tot wat je zou verwachten, maken de drukgevoede flat fours het model iets zwaarder: zo wegen de 2.0 en onze 2.5 respectievelijk 5 en 15 kilo meer dan de oude 2.7 en de 3.4. Het chassis onderging geen ingrijpende wijzigingen, maar evolueerde wel met het oog op een dynamischer rijgedrag. De snedigere stuurinrichting neemt elementen van de jongste 911 Carrera over, die voortaan ook zijn voorste (dikkere) remschijven deelt met onze Boxster S.
-
Veiligheid
Kracht en uithoudingsvermogen van de remmen worden gegarandeerd, ook zonder de dure schijven van koolstofvezel. Qua rijhulpsystemen doet het antimulticrashremsysteem zijn intrede, terwijl de stabiliteitscontrole meer ruimte laat voor een sportieve rijstijl (vooral op circuit) en tegelijk meer veiligheid biedt in kritieke situaties (het ‘PSM off’ wordt opnieuw geactiveerd bij een intensief remmanoeuvre in het regelbereik van het ABS, totdat het rempedaal wordt losgelaten).
-
Comfort
De veren, schokdempers en antirolstangen werden stugger, terwijl de achteras werd verstevigd, allemaal zonder te raken aan het rijcomfort. Vandaar dat de 20 millimeter verlaagde, adaptieve sportophanging best het overwegen waard is om de voordelen van de architectuur met centraal achterin geplaatste motor (minder polaire inertie, hogere bochtsnelheden) ten volle te benutten. Onze 718 Boxster S was uitgerust met het standaardchassis, aangevuld met de gestuurde demping.
-
Praktische kant
Dit is helemaal geen nieuw model, integendeel. Uiterlijk zijn de achterste kofferklep, de kap en de voorruit onveranderd. De twee koffers zijn nog altijd even praktisch, hoewel de achterste 5 liter inhoud heeft moeten inleveren door de grotere omvang van de drukgevoede flat four ten opzichte van de atmosferische flat six. De basisprijs van onze 718 Boxster S (68.849 euro voor de manuele versie) ligt 4.000 euro hoger dan die van de oude Boxster 3.4 S, maar de basisuitrusting bleef dezelfde.
-
Budget
De viercilinder-turbomotor van de 718 Boxster S (350 pk, 68.849 euro) gaat vooral concurreren met de zescilinders met twee turbo’s van de verouderende, maar minder dure BMW Z4 35is (340 pk, 60.750 euro) en Mercedes-AMG SLC 43 (367 pk, 60.742 euro), maar ook met de jongere en duurdere V6 met compressor van de (niet beter uitgeruste) Jaguar F-Type Cabriolet (340 pk, 74.110 euro), of die van de meer spartaanse en radicale Lotus Exige S (350 pk, 72.200 euro).
Met een muziekinstrument als zijn drukgevoede viercilinder-boxermotor is de Boxster S PDK in staat om zowat elke partituur tot in de perfectie te vertolken. Ondanks zijn onberispelijke techniek slaagt de viercilinder-Boxster er echter niet in om ons emotioneel even diep te raken als de atmosferische zespitter die hij vervangt. Ook al ging zijn weggedrag er alweer wat op vooruit. Het is allemaal wat ‘gekunsteld’ geworden. Minder natuurlijk. Minder spontaan ook. Bijna geforceerd… Maar hij is wel sneller en relatief gezien minder gulzig.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!