In het kort
-
Rijdynamiek
De Zoé garandeert zijn bestuurders een ontspannende en rustgevende rijervaring, met name in de stad. Op grote wegen blijven de prestaties aanvaardbaar, al nemen ze wel af naarmate je dichter bij de topsnelheid (135 km/h) komt. Het dynamische rijgedrag is vrij van kritiek. Hoewel we graag een meer uitgesproken – eventueel moduleerbare – remenergierecuperatie hadden gezien, vergt rijden met de Zoé geen specifieke gewenning.
-
Veiligheid
De Zoé moet het eerder hebben van zijn elektrische technologie dan van zijn veiligheidsuitrusting. Het elektronische arsenaal beperkt zich tot de klassieke ESP-functies, zonder ook maar de minste moderne actieveveiligheidsuitrusting aan te bieden. Ook tellen we maar vier airbags. Anderzijds beschikt de Zoé wel over drie paar Isofix-bevestigingspunten (waarvan een paar op de voorste passagiersstoel). Toch werd de Zoé in 2013 bedacht met vijf EuroNCAP-sterren.
-
Comfort
Behalve op de snelweg rijdt de Zoé erg stil. De schokdemping garandeert een uitstekend rijcomfort, al worden bijvoorbeeld dwarsnaden minder goed verteerd, in het bijzonder met zeventienduimers. De hogere opstelling van de (veel te vlakke) achterbank hypothekeert de hoofdruimte voor lange mensen. De warmtepomp lijkt dan weer doeltreffend genoeg om het interieur op temperatuur te houden, zeker als je de 'preconditioning' gebruikt.
-
Praktische kant
De grote deuren geven vlot toegang tot het interieur. Dankzij de wat hogere opstelling van de stoelen hoef je je niet in bochten te wringen om plaats te nemen. De koffer blijkt voldoende ruim (338 liter) en heeft een handige, praktische vorm. Bij de Bose Edition-versie moet je wel rekening houden met de bijzonder slecht geïntegreerde subwoofer. Daarnaast betreuren we het veelvuldige gebruik van goedkope kunststoffen, die onaangename reflecties in de voorruit veroorzaken.
-
Connectiviteit
De R-Link-tablet geeft toegang tot verscheidene apps die de elektrische mobiliteit nog vereenvoudigen, zoals het laadbeheer of de voorverwarming van het interieur. Met de nieuwe functies Z.E. Trip en Z.E. Pass kun je op afstand laadpalen lokaliseren en de laadfactuur betalen. Voor 2017 kreeg de Z.E.-app voor smartphones ook nieuwe functies, zoals deur-tot-deurnavigatie. Anderzijds is de R-Link-tablet niet compatibel met Android Auto of Apple CarPlay.
-
Budget
De Zoé Z.E. 40 is er vanaf 24.550 euro voor de uitvoering Life, 2.500 euro meer dan voor de 22 kWh-versie in Entry-livrei. Een redelijke meerprijs als je rekening houdt met de toename van het rijbereik. Boven aan het gamma meet de nieuwe Bose Edition-versie zich een chiquer interieur aan, maar stijgt de prijs ook tot 29.150 euro. Die tarieven moeten bovendien vermeerderd worden met 69 tot 119 euro maandelijkse huur voor de batterij, of 8.500 euro om de batterij aan te kopen.
De komst van de Z.E. 40-uitvoering veranderde niets aan de look van de Zoé, breidt zijn uitrusting niet echt uit (behalve wat de Bose-audio-installatie betreft, waarvan de subwoofer gewoon in de koffer zit als een lelijke pukkel) en brengt ook geen verbetering mee voor de afwerkingskwaliteit – die blijft nog steeds middelmatig. Anderzijds maakt de 41 kWh-batterij de Zoé wel heel wat veelzijdiger, zonder dat daar een aanzienlijke meerprijs tegenover staat. Wie elke ochtend kan vertrekken met een rijbereik van minimaal 200 kilometer of zelfs 300 kilometer in de stad, raakt al snel verlost van zijn range anxiety.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!