In het kort
-
Wegligging
Terwijl de Haldex-koppelingen van de tweede en derde generatie talrijke “tijdelijk vierwielaangedreven” modellen uitrusten van de VWgroep (Audi A3 en TT Quattro, Bugatti, Seat Altea Freetrack, Skoda Octavia 4x4 en VW 4Motion), en van Ford (Land Rover Freelander,Volvo XC-reeks), laat Saab ons met deze 9-3 XWD de voordelen van de Haldex van de vierde generatie ontdekken. Deze eerste vierwielaandrijver van de Zweedse nummer twee is gekoppeld aan een drukgevoede 2.8 op benzine met 280 pk, die melodieus en aangenaam is maar duur in het gebruik. De zesbak is naar wens manueel of automatisch.
-
Veiligheid
In tegenstelling tot vorige Haldex-generaties werkt deze jongste met een voorkoppeling van de achterbrug, die - standaard op de Turbo X - een tweede koppeling met halfactieve eLSD-vergrendeling kan krijgen. Deze overbrenging verhindert dat de 9-3 gaat onder- of oversturen, maar ook dat hij last krijgt van gierbewegingen. Indrukwekkend. Als absolute topversie bestaat de XWD enkel als Aero, of als Turbo X, een tot 2.000 exemplaren beperkte reeks. Die is volledig zwart en staat op een nog stugger en met 10 millimeter verlaagd onderstel. De Turbo X heeft vooraan grotere schijfremmen.
-
Comfort
De sportophanging, die nog stugger werd in vergelijking met die van de Aero XWD, valt maar matig in de smaak op slecht onderhouden wegen, zelfs al is ze beter gedempt dan het standaardonderstel. Het zitcomfort is altijd al uitzonderlijk geweest in Scandinavische auto's, en Saab wijkt niet af van deze regel. De leren stoelen van de Turbo X bieden meer zijdelingse steun. De rijhouding is onberispelijk, maar we hadden sportievere pedalen gewenst. Op ergonomisch vlak zijn de knoppen makkelijk terug te vinden en is de cd-lader toegankelijker geworden door zijn nieuwe opstelling hogerop in de middenconsole.
-
Praktische kant
De 9-3 staat op het Epsilon-platform van Opel en deelt dit met de Vectra en de Cadillac BLS. De facelift van vorige zomer was veel minder oppervlakkig dan hij leek. Naast de hertekende deurdrempels, het nieuwe radiatorrooster en de andere koplampen kreeg hij ook een schelpvormige motorkap zoals de Saabs van weleer. De deuren verloren hun beschermstrips, maar kregen stijlvollere klinken. De Sport-Hatch verleidt met zijn moduleerbaarheid en zijn doordachte ergonomie. De Turbo X heeft als enige recht op de Jet Black-metaalglanslak en talrijke koetswerkelementen in titaniumgrijs, en niet te vergeten de rechthoekige uitlaatpijpen.
-
Budget
Als promotor van ethanol (Saab BioPower) kun je moeilijk verdedigen dat je een V6-turbo op benzine in je aanbod hebt die 254 g/km aan CO2 uitstoot. In het dagelijkse verkeer kom je uit op een verbruik van 13,4 l/100 km. Een enthousiaste bestuurder zal zonder moeite 15 liter halen... Zelfs toen we spaarzaam reden, geraakten we nooit onder 11,5 l/100 km. Dat zal zeker een domper zetten op zijn populariteit op de tweedehandsmarkt, waar de zeldzame Turbo X meer kans maakt om zijn waarde te houden dan de Aero XWD. De kwaliteitsindruk scoort goed, al laten sommige slecht afgebraamde interieurplastics nog te wensen over.
Dankzij XWD en eLSD wordt niet alleen geen enkel wiel meer overdonderd door het koppel, maar bovendien maken ze er - alle vier - gebruik van om het traject vast te houden dat de bestuurder oplegt. De achteras werkt actief mee bij het aansnijden en uitaccelereren van een bocht. Deze technische spitsvondigheid maakt van Saab de specialist van de vierwielaandrijving bij GM. Net zoals de Cadillac BLS zal ook de Opel Insignia profiteren van het XWD... Het enige minpunt aan de 9-3 XWD is dat hij enkel met een V6-benzinemotor te verkrijgen is. Later zouden nog andere motorversies moeten volgen. Toch zullen de 2.000 exemplaren van de beperkte reeks Turbo X probleemloos een eigenaar vinden. Voor wie deze beperkte reeks zou missen, voorziet Saab een Performance Pack dat het mogelijk maakt om een perfect substituut te maken op basis van de Aero 2.8T XWD. Dit pack omvat het sperdifferentieel eLSD, de hogeprestatieremmen, het Ultra Sport Chassis en de velgen van 18 of 19 duim - naar keuze - met bijbehorende bandendrukcontrole.