- Score redactie 15.20 /20
Het XWD, dat is ontstaan uit een samenwerking tussen Saab en Haldex, is het eerste door het Scandinavische merk intern ontwikkelde vierwielaandrijvingssysteem. Deze innovatieve eerste vierwielaandrijving van Saab zelf doet een beroep op een centrale Haldex-koppeling en een optioneel sperdifferentieel met de naam eLSD (standaard op de Turbo X) - ook al van Haldex - dat het koppel kan verdelen tussen de achterwielen en dat kan anticiperen op gierbewegingen om deze beter tegen te gaan. In mensentaal betekent dit dat de XWD-module het koppel niet enkel over de twee assen maar ook nog eens tussen de achterwielen verdeelt. Deze integrale aandrijvingssystemen werken samen met de elektronica voor de motorsturing en voor het ABS/ESC. Een actieve, dynamische stabiliteitscontrole (XWD plus eLSD) komt hier boven op de passieve dynamische stabiliteitscontrole (ESC). De eerste verhoogt het koppel aan het buitenste wiel in een bocht door de interventiedrempels van de tweede, die het wiel afremt dat het meest waarschijnlijk grip zal verliezen, op te schuiven. Het uiteindelijke doel is hetzelfde: een zo goed mogelijk momentaan evenwicht bereiken.
- Onberispelijke stuurrespons (XWD)
- Stabiliteit en wendbaarheid (XWD)
- Dynamische en muzikale V6-turbo
- Spreiding manuele zesbak
- Feilloze steun van de stoelen
- Rijplezier
- Praktische koffer (Sport-Hatch)
- Verbruik
- Sportonderstel (slechte wegen)
- Grote draaicirkel
- Pedaalopstelling (tiphielen)
- Krenterig optiebeleid
- Afwerkingsdetails binnenin
- Verkeersbelasting