In het kort
-
Rijdynamiek
De Skoda Kamiq, die duidelijk gericht is op kleine gezinnen, vervult zijn rol in alle omstandigheden door hen in alle veiligheid van A naar B te brengen. En als de bestuurder zou besluiten om een ommetje te maken langs een of andere kronkelweg, zal hij kennismaken met een levendige auto met een gezonde motor en een beperkt gewicht. Onderstuur als gevolg van overdreven optimisme laat zich makkelijk intomen door een lichte remstoot.
-
Veiligheid
De drie uitrustingsniveaus omvatten natuurlijk allemaal een stabiliteitscontrole, frontale en laterale airbags voorin en een bandendrukcontrole. Een automatische noodremfunctie is eveneens standaard, net zoals een spoorassistent. Gordijnairbags en laterale airbags achterin zijn als optie verkrijgbaar (450 euro), evenals de geavanceerde dodehoekcontrole (445 euro), maar dan alleen op de twee duurste uitrustingsversies (Ambition en Style).
-
Comfort
Binnenin zit iedereen goed en de achterbank is verbazend ruim, tenminste voor twee. De ophanging is droog en reageert op de minste oneffenheid in het wegdek. Elektrisch bediende zijruiten voor- en achterin kosten 175 euro en het is eveneens bijbetalen voor stoelverwarming voor- en achterin (385 euro) of een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (415 euro). Kortom: om een comfortabele Kamiq samen te stellen moet je diep in de geldbeugel tasten.
-
Praktische kant
Zoals gewoonlijk gaat Skoda prat op zijn functionele kwaliteiten. Toch doet de Kamiq op sommige vlakken onder voor zijn neefjes. Zo is zijn koffer van 400 liter kleiner dan die van de VW T-Roc. Hij maakt dan weer het verschil met kleine details, zoals een 12-voltstop-contact en een opbergbox in de koffer, een paraplu in de bestuur-dersdeur of het Family Pack (175 euro), met deurbescherming, kunstleer op de achterkant van de voorstoelen en een omkeerbare mat in de koffer.
-
Connectiviteit
De connectiviteit is meer dan correct vanaf de eerste uitrustingsniveaus (Active en Ambition), met sowieso een DAB+-tuner, Comfort-telefonie, het Maxi Dot-scherm voor de boordcomputer en het Swing-infotain-mentsysteem met scherm van 6,5 duim. De topversie Style biedt een scherm van 8 duim en Smartlink, waarmee je je smartphone kunt dupliceren om over gps te beschikken. De Virtual Cockpit is een optie, maar Skoda Connect is het eerste jaar altijd gratis.
-
Budget
De Kamiq is beter uitgerust dan de T-Roc, maar ook duurder. Dat stemt tot nadenken. Want het merk is bij velen nog altijd niet helemaal afgeraakt van zijn ‘goedkope’ imago. Onterecht overigens, want qua afwerking of comfort heeft de Kamiq zijn neefjes niets meer te benijden. Wie enthousiast gebruikmaakt van de optielijst met zijn relatief goedkope maar talloze voorzieningen, kan bij de eindafrekening wel eens voor verrassingen komen te staan.
Door bij alle merken van de groep almaar meer varianten te lanceren maakt Volkswagen ons werk er niet gemakkelijker op. Soms hebben we het gevoel dezelfde auto met een ander logo te testen, maar bij de Skoda Kamiq – die eigenlijk een kloon is van de Seat Arona en VW T-Cross – hebben we toch wel een paar specifieke kenmerken ontdekt. Te beginnen bij zijn grote binnenruimte, zijn over het hele interieur en elders verspreide kleine attenties en – niet te vergeten – zijn behoorlijk geslaagde koetswerklijn, waarmee je hem niet meteen bij de rasechte SUV’s zou onderbrengen. Maar om er nu op slag verliefd op te worden…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!