In het kort
-
Techniek
Het motorpalet evolueert amper. Bij ons zal de 1.6 TDI van 105 pk (steeds met voorwielaandrijving) naar alle waarschijnlijkheid instaan voor het gros van de verkoop. Die was echter voor onze test nog niet voorhanden, zodat wij op pad gingen met de tot 110 pk toegeknepen 2.0 TDI. Als 4x4 met manuele zesbak zet die grosso modo dezelfde prestaties neer als de 1.6 TDI met vijfbak, terwijl hij een stuk stiller is. Wat belasting en CO2 betreft, komt hij dan weer minder voordelig uit de hoek.
-
Wegligging
De Yeti voelt zich overal thuis: in de stad, op onverharde paden en op de grote, snelle verkeersaders. De Outdoor beschikt over een vertrekhulp voor op hellingen en de 4x4-overbrenging van Haldex is voorzien van een offroadfunctie die de instellingen van het antispinsysteem wijzigt om beter overweg te kunnen met een ondergrond met weinig grip. Deze 'terreinmodus' omvat ook een afdaalhulp. Bij gebrek aan een tussenbrugvergrendeling zijn modderpoelen af te raden.
-
Veiligheid
In 2009 kreeg de Yeti van EuroNCAP vijf sterren, 92 procent voor de bescherming van volwassenen en 78 procent voor die van kinderen. De score van 46 procent voor voetgangerbescherming was voor verbetering vatbaar; vandaar dat de motorkaprand hertekend werd. Als optie kun je kiezen voor een slaperigheidsdetector (50 euro), Isofix-bevestigingen voorin (50 euro), een bandendrukcontrole (60 euro) en zijdelingse airbags achterin (300 euro). De knieairbag voor de bestuurder is standaard.
-
Comfort
De Yeti, die de schokdemping van een echte SUV heeft, vertoont weliswaar grote veerwegen, maar houdt koetswerkbewegingen en rolneigingen goed in toom. De inzittenden genieten een zithouding die typisch is voor een SUV of een eenvolumer: rechtop en lichtjes boven het verkeer uitkijkend. Verwijder je het centrale element van de '40/20/40'-achterbank, dat in neergeklapte positie dienstdoet als tafeltje, dan kun je achterin twee afzonderlijke stoelen creëren.
-
Praktische kant
Naast de sympathieke look neemt de Yeti ook de functionaliteit over van een compacte SUV. Zo biedt hij een vrij ruime, onderverdeelbare koffer met een omkeerbare laadvloer, maar ook een unieke, verschuifbare achterbank in drie ongelijke delen, waarvan de rug verstelbaar en neerklapbaar is. Vervolgens kun je de drie elementen naar voren kantelen en eventueel zelfs verwijderen. Lange voorwerpen vormen geen probleem met de als optie (100 euro) neerklapbare passagiersstoel vooraan.
-
Budget
Een Yeti Active 2.0 TDI 110 kost 21.200 euro. Dat is best veel, als je weet dat die het moet stellen zonder vierwielaandrijving (en de bijbehorende vertrekhulp voor hellingen), verhoogde ophanging, zesde versnelling, knieairbag, gordijnairbags, lederen stuur, deurverlichting voorin en mistlichten vooraan. Hij neemt bovendien genoegen met stalen zestienduimvelgen. De 1.6 TDI is 6.000 euro duurder dan de Roomster en werpt zich dan ook op als Skoda's compacte premiummodel.
De meeste massaconstructeurs storten zich op het sterkst groeiende, lucratieve basissegment - dat van de kleine SUV's met twee- of vierwielaandrijving en een lengte van 4,20 à 4,30 meter - door uit te pakken met scherpe prijzen. Dat geldt niet alleen voor Dacia en de immens populaire Duster, maar ook (zij het in mindere mate) voor het duo Chevrolet (Trax) en Opel (Mokka). Skoda kiest er echter bewust voor om zijn Yeti qua tarieven een trapje hoger te positioneren, om aan te sluiten bij de iets grotere, maar daarom niet minder ruime of functionele compacte SUV's (circa 4,40 meter). Sterker nog, de Yeti is niet alleen een toonbeeld van ruimtebenutting en functionaliteit, maar blijkt ook comfortabeler dan het gros van zijn Koreaanse, Japanse en zelfs Europese rivalen, terwijl hij net zo robuust voor de dag komt als de echte softroaders. Kortom, ook met zijn nieuwe neus blijft dit een intelligent en rationeel buitenbeentje in zijn categorie...