In het kort
-
Techniek
De 1.0 is nieuw in deze Smart, maar we kennen hem al uit de Renault Twingo. Deze Franse driecilinder is niet bijster krachtig, maar wel bijzonder soepel, wat rijden in de stad veel aangenamer maakt. Op dit ogenblik is de Fortwo enkel met een handgeschakelde vijfbak te krijgen; de gerobotiseerde bak met dubbele koppeling is op komst. Ondanks een volgens ons iets te lange versnellingsbakspreiding kan deze krachtbron geen recordwaarden qua verbruik neerzetten.
-
Wegligging
Het stuur is altijd snelheidsafhankelijk bekrachtigd, met een variabele overbrengingsverhouding vanaf de Passion. Dat maakt manoeuvreren kinderspel, maar resulteert in een iets te vaag stuurgevoel – bijzonder hinderlijk bij zijwind, waarvoor de Fortwo zo al erg gevoelig is. Het weggedrag wordt overheerst door de elektronica, waardoor de auto extreem onderstuurd is afgesteld. Met 56 procent van het gewicht op de aangedreven achterwielen is de trekkracht geen probleem.
-
Veiligheid
Samen met een zijwindassistent houdt het ESP alles onder controle. Spoorassistentie of botswaarschuwing zijn als optie beschikbaar. Wat de passieve veiligheid betreft, zijn er naast de klassieke frontale en zijdelingse airbags zelfs een knieairbag voor de bestuurder en Isofix- vasthechtingspunten voor een kinderzitje op de passagiersstoel. Bij EuroNCAP kreeg de Fortwo vier sterren, een zeer goede score gezien zijn formaat. Het zicht (schuin) achteruit zou beter moeten voor een stadsauto.
-
Comfort
De ophangingsprincipes zijn dezelfde gebleven, maar toch rijdt deze breder op zijn poten staande Fortwo een stuk comfortabeler dan zijn voorganger. Ook de goed zittende stoelen dragen hun steentje bij. De ergonomie is meer dan behoorlijk. Qua geluiddemping hoor je vooral het driepittertje en windgeluiden (vanaf 130 km/h). De automatische airco (een optie, tenzij op de Proxy) functioneert zeer goed, al heeft de ontwaseming in erg vochtige omstandigheden het soms wat lastig.
-
Praktische kant
Instappen via de breed openzwaaiende deuren is een makkie, temeer daar de Smart iets hoger op zijn poten staat. Het interieur is opvallend aangekleed en al bij al vrij praktisch, met uitzondering van het te kleine handschoenkastje. Voor de prijs had de standaarduitrusting wat ruimer mogen zijn. De afwerking is behoorlijk verzorgd, de kofferruimte makkelijk toegankelijk en de passagiersstoel kan neergeklapt worden om grote voorwerpen te transporteren.
-
Budget
Een Smart is geen goedkope auto. Hij wil in ruil een speciale uitstraling bieden, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant, net als een bovengemiddelde veiligheidsuitrusting voor dit segment. De inruilwaarde zou ook goed moeten zijn, maar dat valt altijd af te wachten. Met de optiepakketten en de nog talrijke opties kun je een Fortwo op maat samenstellen. Het onderhoudsprogramma is klassiek, de algemene waarborg tamelijk gierig, maar gelukkig wel uit te breiden.
De derde generatie van de Smart Fortwo zet een duidelijke stap voorwaarts op het gebied van binnenruimte, wendbaarheid en veercomfort. Voor het overige blijft deze stadsauto bij uitstek geschikt voor de biotoop waarvoor hij is gemaakt, maar verliest hij daarbuiten nog altijd een deel van zijn charme. We hadden ook gehoopt op een nog lager verbruik met de nieuwe krachtbron. Misschien komt dat er in combinatie met de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling, een aanbevelenswaardige optie voor het drukke stadsverkeer.