In het kort
-
Rijdynamiek
Om de stenen uit de grond te trekken komt de Jimny pk’s tekort. Toch maakt hij door zijn lagere gewicht een sprong vooruit met zijn 102 pk en 130 Nm. In druk verkeer weet hij wel zijn mannetje te staan, maar op de snelweg is hij veroordeeld tot de rechterrijstrook, met maximaal 110 tot 120 km/u, anders bezorgt het lawaai je migraine. Op een bochtig wegdek lijkt de Jimny nog altijd moeite te hebben om het contact met het asfalt te bewaren. Hij wint wel aan efficiëntie.
-
Veiligheid
In theorie kan de Jimny bogen op een stevig veiligheidsarsenaal: zes airbags, ESP, noodremhulp, een spoorassistent, een slaperigheidscontrole en verkeersbordherkenning. Maar de povere driesterrenscore bij EuroNCAP maakt ook duidelijk dat hij zijn beperkingen heeft bij een crash. Gezien de beperkte kreukelzones van dit kleintje zouden zijdelingse of achterwaartse aanrijdingen wel eens heel slecht kunnen aflopen...
-
Comfort
Ten opzichte van de vorige Jimny gaat de nieuwkomer er duidelijk op vooruit qua comfort, alleen al wat schouderruimte betreft. Voorin zit iedereen tot 1,90 meter voldoende ruim op de nochtans compacte stoelen, die best aangenaam zijn. De ophanging voelt zacht aan, maar schud je toch door elkaar. De instap naar achteren is verbeterd, en je zit er ook beter, zowel wat hoofdruimte als wat breedte betreft. Volwassenen zullen wel klagen over het gebrek aan beenruimte.
-
Praktische kant
Met de achterbank volledig naar achteren geschoven neem je makkelijk plaats achterin. Dat de voorstoelen geen geheugenfunctie hebben, is dan wel weer storend. De kofferdeur lijkt geniaal, maar opgelet: de deur scharniert voor ons ‘verkeerd’ en bovendien gaat ze open door een veer zodra je ze ontgrendelt. De kofferruimte zelf is minuscuul. Met de achterbank neer kan de Jimny echter flink wat bagage aan, zeker dankzij de bijzonder rechte vormen van het laadruim.
-
Connectiviteit
De Jimny doet niet mee aan het opbod op technologievlak. Hij stelt zich tevreden met het aanbod dat we al kenden uit de Swift, Baleno of Vitara. Het multimedia-systeem komt van bij Bosch. Op de Grand Luxe Xtra treffen we een aanraakscherm aan, een mirrorfunctie voor de smartphone, betere stembediening (voor telefoon, muziek en navigatie), een GPS die zich vlot laat bedienen, en een DAB-radio. Voor een Jimny is dat bijna sciencefiction.
-
Budget
De prijs stijgt, maar dat valt te verdedigen gezien de betere standaarduitrusting. Voor professionele gebruikers die weinig behoefte hebben aan meer comfort en infotainment, blijft het basismodel scherp geprijsd. Voor een luxueuze Jimny moet je toch op iets meer dan 20.000 euro rekenen. Het merk stelt wel lanceringsvoorwaarden in het verschiet, en geeft zelfs een premie aan bestaande Jimny-eigenaars. Voor dat geld vind je nergens anders een echte 4x4.
De strafste prestatie van de nieuwe Suzuki Jimny is dat hij niet gezwicht is onder druk van de marketing en de mode. Nee, hij heeft zijn ziel niet verkocht aan de SUV-dictatuur, ook al betaalt hij daarvoor de prijs op comfortvlak. Maar zo is hij nu eenmaal: te nemen of te laten. Deze kleine 4x4 werd nog competenter naast het asfalt en zal zo in de smaak blijven vallen bij de professionele gebruikers, maar dankzij zijn heerlijke vintage uiterlijk zal hij ook meer hippe stadsvogels kunnen overtuigen met een zwak voor iconische auto’s... met alle tekortkomingen die daarbij horen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!