In het kort
-
Rijdynamiek
Door het soms nog aanwezige koffiemoleneffect geeft de aandrijflijn geen krachtige indruk, maar toch zijn de prestaties eerbaar. Een freewheel- en een energierecuperatiefunctie helpen om brandstof te besparen. Het onderstel is meer gericht op comfort dan op dynamisme, maar is in staat om met een gestaag tempo bochten aaneen te rijgen. Het is vooral het gebrek aan nauwkeurigheid van de stuurinrichting dat teleurstelt.
-
Veiligheid
De Camry telt zeven airbags: frontaal en lateraal voorin, gordijnairbags en een kniekussen voor de bestuurder. Naast parkeersensoren is er een achteruitrijcamera. De vertrekhulp voor op hellingen en de verkeersbord-herkenning vervolledigen de standaard-uitrusting, samen met een adaptieve snelheidsregelaar met een fileassistent en een automatische noodremfunctie. Voor een dodehoekcontrole en head-updisplay moet je het Executive-pack bijbestellen (2.400 euro).
-
Comfort
Toyota bewijst dat het weer in staat is om feilloze interieurs te assembleren, met mooi aansluitende naden, zachte materialen en een gezellige sfeer. Het heeft ook werk gemaakt van de geluiddemping, maar er zijn nog steeds wat rol- en luchtstroomgeluiden in het interieur. Geen klachten daarentegen over het zitmeubilair, het ophangingscomfort en nog minder over de binnenruimte: die is royaal op alle zitplaatsen en in alle richtingen. Je waant je haast in een Lexus...
-
Praktische kant
Ondanks de brede laadopening is de koffer niet zo vlot toegankelijk, door de 70 centimeter hoge drempel die bovendien niet gelijkloopt met de vloer. De prominente wielkasten en koetswerkstructuur beperken ook de laadruimte. Het aantal bergvakken is beperkt, maar ze zijn wel ruim en goed bereikbaar. De ergonomie is dan weer voor herziening vatbaar, met name wat betreft de organisatie van de bedienings-knoppen en de menustructuur van het multimediasysteem.
-
Connectiviteit
De multimedia-interface is geconnecteerd en gebruiksvriendelijk, maar het scherm is met 8 duim aan de kleine kant. Dat van de boordcomputer in het instrumentenpaneel is nog compacter: 7 duim. Het head-updisplay bevordert de leesbaarheid, maar is wel altijd optioneel. Een smartphone synchroniseren vergt geduld en nieuwsgierigheid om in de menu’s te snuisteren, terwijl de inductielader moeite heeft om het toestel op zijn plaats te houden en dus zonder onderbreking op te laden.
-
Budget
Met een instapprijs van 36.970 euro voor de basisversie heeft de Camry geen echte rivalen. Zijn hybridesysteem is niet oplaadbaar, maar staat de verbrandingsmotor efficiënt bij, toch zeker bij een zachte en anticiperende rijstijl. Dan verbruik je trouwens ook opmerkelijk weinig brandstof. Ten slotte biedt Toyota als een van de weinige constructeurs een garantie van vijf jaar of 200.000 kilometer, en zelfs tot tien jaar op de batterij van het hybridesysteem.
Hoewel de Camry veel moeite zal hebben om in het zuiden van het land door te breken, zal hij in Vlaanderen op minder fiscale hinderpalen stoten, zowel voor particulieren als voor bedrijven. Gelukkig maar, want deze Toyota is de hybride met de beste verhouding prijs-uitrusting-verbruik op onze markt, met een vanafprijs van 36.970 euro. De concurrentie is ofwel kleiner (maar daarom niet goedkoper), ofwel veel duurder wegens oplaadbaar of premium. De Camry heeft dit soort trucjes niet nodig. Zijn hybrideaandrijving is geweldig efficiënt en het comfort aan boord is eersteklas. Sterker nog: het zou wel eens kunnen dat de concurrentie van binnen de groep zal komen, want de Camry dreigt flink in het vaarwater te verzeilen van de Lexus ES 300h…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!