Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Volkswagen Arteon 2.0 TDI 240 : Stijlvolle vijfdeurscoupé

In het kort

  • Rijdynamiek

    Met zijn dubbele drukvoeding evenaart de 2.0 TDI 240, een viercilinder, het vermogen en koppel van een zespitter, zonder de inertie daarvan. Hij komt soepel en aangenaam uit de hoek en garandeert uitmuntende prestaties. Hij vormt een geslaagde tandem met de DSG-bak. We waarderen ook het goede weggedrag van de Arteon... al zijn we minder te spreken over het gebrek aan precisie rond het middelpunt, dat enigszins ten koste gaat van de sereniteit op snelwegen.

  • Veiligheid

    De meest courante airbags (frontaal, lateraal, gordijnkussens) zijn uiteraard van de partij en kunnen in de Arteon nog worden aangevuld met twee (385 euro) om de inzittenden daar te beschermen bij zijdelingse aanrijdingen. Ook aan rijhulpmiddelen is er geen gebrek, met de standaard spoorassistent op kop. Dat systeem houdt de Arteon automatisch binnen zijn rijstrook. Een automatische noodremfunctie voor de stad is eveneens inbegrepen.

  • Comfort

    Met de 2.0 TDI 240 heeft de Arteon recht op een gunstbehandeling in de vorm van de variabele schokdemping (DCC) met drie rijmodi. Absoluut gesproken vinden we de achtertrein nog altijd wat te stug, bijvoorbeeld op verkeersdrempels. Maar goed, de Arteon compenseert dat gebrek met zachte en comfortabele stoelen, een ruim interieur en een globaal gesproken geslaagde geluiddemping. Ook zijn standaard airco met twee zones is vrij van kritiek.

  • Praktische kant

    Hoewel de achteraan aflopende daklijn anders doet vermoeden, verloopt het instappen erg vlot. Met een volume van 563 tot 1.557 liter is de koffer ruim en de hoog en breed openzwaaiende klep zorgt voor een makkelijke toegang. Aangezien het om een topberline gaat, had Volkswagen de afwerking beter mogen verzorgen: de Arteon zondigt door een overvloed aan plastics en niet altijd even nauwkeurige aansluitnaden.

  • Connectiviteit

    De basisuitrusting omvat al een aanraakscherm, een audiosysteem met acht luidsprekers en bluetooth om een mobiele telefoon te koppelen. De twee optionele navigatiesystemen, Discover Media (850 euro) en Discover Pro (1.970 euro) onderscheiden zich door hun schermgrootte, de spraakbediening en bewegingsherkenning en het gamma geconnecteerde apps. Hun ergonomie is doorgaans goed uitgekiend en door de menu’s navigeren is kinderspel.

  • Budget

    Met een prijs van 52.160 euro is de 2.0 TDI 240 de duurste Arteon uit het gamma. Een blik op de concurrentie leert echter dat je voor dezelfde verhouding interieurvolume-prestaties-uitrusting al vlug 5 tot 25 procent meer kwijt bent bij de andere merken. Deze berline behoort dan ook tot de koopjes van zijn segment, temeer omdat hij als R-Line, het enige afwerkingsniveau dat Volkswagen aanbiedt in combinatie met de TDI 240, vrij goed is uitgerust.

Volkswagen Arteon 2.0 TDI 240 : Stijlvolle vijfdeurscoupé
Conclusie / Volkswagen Arteon 2.0 TDI 240 : Stijlvolle vijfdeurscoupé

Hoewel de stijlvolle Arteon duidelijk op zijn silhouet mikt om op te vallen, heeft hij wel degelijk andere troeven in huis. Hij is zowel ruim voor zijn inzittenden als praktisch voor bagage en hij vervult probleemloos zijn rol van gezinswagen, terwijl veelrijders die vaak alleen in de wagen zitten, beslist zullen vallen voor zijn hoge comfortpeil en performante 2.0 TDI 240. De Volkswagen Arteon is bovendien aanzienlijk minder duur dan de prestigeberlines die doorgaans de hoofdrol opeisen in dit segment en heeft dus heel wat te bieden... al had Volkswagen wel een beetje meer aandacht mogen besteden aan het comfort (meer bepaald het ophangingscomfort) en de afwerking.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker