In het kort
-
Rijdynamiek
De T-Cross is een gezinswagen die de veiligheid van zijn inzittenden vooropstelt. De achttienduimwielen met 215/45-banden schenken hem gevoelig meer grip, wat vooral in de remprestaties opvalt. Een rijdersauto is dit niet, ook al is hij aan de basis goed ontwikkeld. De bewegingen van het koetswerk blijven in de bochten goed gecontroleerd. De focus van het gewicht ligt op de voorkant, waardoor hij tegen de gripgrens aan een natuurlijke tendens naar onderstuur vertoont.
-
Veiligheid
Het is nog steeds uitzonderlijk in dit segment dat een constructeur standaard voorziet in een dergelijk veiligheidsarsenaal, met zes airbags, tractiecontrole, aanhangerassistentie, een spoorassistent en een frontale botsingwaarschuwing. In de Style is zelfs een adap- tieve snelheidsregelaar inbegrepen. In noodsituaties valt op hoe het niet-uitschakelbare ESP bij het uitwijken actief ingrijpt via de remmen om de snelheid te verlagen om het risico op een koprol uit te schakelen.
-
Comfort
De motor is nauwelijks hoorbaar, maar de windgeluiden op de snelweg kunnen storend zijn. Het R-line-pakket wijzigt niets aan de instellingen van veren en dempers, waarvan het comfort globaal gesproken voortreffelijk is, zeker voor zo’n kleine SUV met kortere wielbasis. Alleen tussen 70 en 90 km/u geven de laagprofielbanden en de achttienduimvelgen droge schokken op richels en oneffenheden. Bij lage snelheden stelt dat probleem zich minder.
-
Praktische kant
Als kleine Tiguan doet de T-Cross het voortreffelijk. Hij is ruim en de koffer is praktisch. Standaard is hij voorzien van een achterbank die over 14 centimeter verschuifbaar is, al gebruik je dat nu ook weer niet elke dag. De brede kofferopening is wat ons betreft handiger. Je kunt ook de leuning van de voorste passagiersstoel neerklappen. De achterste plaatsen staan iets hoger opgesteld dan de voorstoelen, wat achterin voor een aangenaam reisgevoel zorgt.
-
Connectiviteit
De veiligheidsitems zijn merendeels standaard, maar wie zijn T-Cros zo hip mogelijk wil, zal stevig in de portefeuille moeten tasten. Zowel het digitale dashboard als het multimediasysteem met navigatie betekent bijbetalen, en ook voor de online apps volgt nog een rekening. Veel meer dan Apple CarPlay of Android Auto heeft de connectiviteit niet om het lijf, maar in het dagelijks leven is dat al heel wat. De verkeersbegeleiding is niet altijd even up-to-date.
-
Budget
Met een basisprijs boven 20.000 euro steekt de T-Cross boven de meeste van zijn directe concurrenten uit. Renault biedt geen gelijkaardige motorversie in de Captur aan, maar die laatste kost wel een stuk minder. Wel is de T-Cross een stuk goedkoper dan de T-Roc, en heel wat handiger bovendien. Hij heeft zijn verbruik goed onder controle en ook de fiscale lasten zijn laag. Met wat opties bij kan de prijs tot boven de 30.000 euro oplopen.
Als mini-Tiguan doet de T-Cross meer dan zijn werk. Hij biedt veel ruimte op de achterbank en een handige koffer die moet volstaan voor de behoeften van jonge gezinnen. Noem het strategisch dat Volkswagen deze motor in de Polo alleen nog in de dure Highline-uitvoering (22.710 euro) aanbiedt, waardoor de T-Cross zelfs het betaalbaardere alternatief wordt. Je zou kunnen stellen dat VW de klant naar de T-Cross dwingt. Wanneer we kijken naar de basis-Polo, dan zien we dat die meer dan 4.000 euro minder duur is dan de basis T-Cross. Maar finaal vinden we de T-Cross net niet genoeg ‘hebbeding’ om zijn hoge prijs te rechtvaardigen. En er is binnen de VW-familie iemand die ‘simply clever’ veel beter invult. Eigenlijk maakt de T-Cross binnen de familie vooral het proces van de T-Roc. Hij is 2.000 euro minder duur dan die laatste, maar wel veel handiger. Een Captur-killer? De capaciteiten daartoe heeft hij wel in zich, en de Renault is intussen al een dagje ouder. Maar het prijsverschil lijkt te groot om dat waar te kunnen maken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!