In het kort
-
Techniek
We kennen de basisdiesel met stop-startsysteem al uit de C30, S40 en V50. Hij wordt gebruikt tot in de grootste modellen. Onder de kap van de V40 is hij beter geluidgedempt, maar behoudt hij zijn vermogen en koppel (115 pk en 270 Nm). De verhoudingen van de versnellingsbak werden daarentegen verlengd om zijn reële verbruik onder de 6 l/100 km te brengen en de CO2-normuitstoot te beperken tot 94 g/km. Daardoor lijkt zijn ademnood onder 1.800 o/m nog meer uitgesproken.
-
Wegligging
De V40 is gebouwd op een aangepast platform van de C30, S40 en V50 en behoudt ook de wielbasis van 2,64 meter. Ter herinnering: dit was ook de basis van de vorige Ford Focus. In vergelijking met de coupé C30 werd de ophanging nog 20 procent stugger gemaakt. Ook de elektrische stuurbekrachtiging is een erfenis van Ford. Het is duidelijk dat Volvo heeft gebruikgemaakt van de knowhow van de Amerikaans-Europese reus om een interessant rijdende premiumhatchback te ontwikkelen.
-
Veiligheid
Elke nieuwe Volvo is een gelegenheid geworden om een première qua veiligheidsuitrusting te lanceren. De XC60 wijdde het City Safety in en de S60/V60 - als optie - het Pedestrian Detection. De V40 is de eerste auto met standaard een airbag in de motorkap om verwondingen bij aangereden voetgangers te beperken. Aan bestuurderskant is er een knieairbag. Het aantal actieve rijhulpsystemen is erg uitgebreid, zowel qua uitgebreide functies van het ESP als qua waarschuwingssystemen.
-
Comfort
Bij Volvo heeft ook een instapmodel meer dan bij de concurrentie recht op goede stoelen. Die van de V40 hoeven dan ook niet onder te doen voor die van de V60. Voor dit kleinere model heeft de constructeur het echter wel nodig geacht de ophanging stugger te maken dan gewoonlijk. De bedoeling is om jongere bestuurders te verleiden, met echter als risico de traditionele klanten tegen de schenen te schoppen, die vaak ouder zijn en sterk gehecht zijn aan een wollig ophangingscomfort.
-
Praktische kant
Ondanks zijn vijf veiligheidsgordels biedt de V40 geen echte vijfde zitplaats. Maar is dat niet het geval voor de meerderheid van de middenklassers met een verzorgde look? Zijn lage silhouet biedt wel ruimte aan vier grote volwassenen. De koffer is die van een hatchback en niet die van een break, maar kan worden uitgerust met een erg praktische dubbele bodem. Die kost 65 euro en is onmisbaar voor wie een vlakke laadvloer wil wanneer de rugleuning van de achterbank is neergeklapt.
-
Budget
Volvo rekent sterk op de V40 om meer dan in het verleden te investeren in het segment van de VW Golf en co. Voordien moest je kiezen tussen de vierdeursberline S40 of de break V50. Er was met andere woorden geen vijfdeursberline. Deze nieuwe compacte Volvo koppelt de elegantie van een Alfa Romeo Giulietta aan de ernst van een Audi A3 Sportback, en dat alles voor prijzen die perfect competitief zijn, of zelfs beter dan dat als je rekening houdt met die van de opties.
De V40 D2 verenigt de kwaliteiten van de meest gewilde chique vijfdeursmiddenklassers: stijl, uitstraling en een gegarandeerd rijplezier voor wie van stugge ophangingen houdt. Hij blijft wel bewust wat achter qua prestaties, maar heeft - standaard dan nog wel - een nieuw, exclusief veiligheidsargument: de motorkapairbag voor voetgangers. Op dat vlak blijft hij meer dan ooit een Volvo, voor een basisprijs die op zijn zachtst gezegd minder onthutsend is dan die van de pretentieuze Audi A3 Sportback 1.6 TDI, BMW 116d en Mercedes A 180 CDI, die helemaal niet zo ver gaan in hun respect voor de zwakke weggebruiker. De Volvo V40 D2 bevestigt subliem en over de hele lijn dat hij beter past in de tijdsgeest dan zijn rivalen. Een hyperkineet met een maximum aan zelfbeheersing.