Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Peugeot E-3008 73 kWh 210 (GT)

Geschreven door Olivier Maloteaux op

De nieuwe 3008 moet een voortrekkersrol gaan spelen in het elektrische offensief van Peugeot en gaat het qua batterij en aandrijving wat hogerop zoeken dan de andere EV’s van het merk. Een missie waarbij een opvallend kleedje hoort.

52.750 €
  • Score redactie 15.95 /20

De elektromotor van deze 73 kWh-versie is eveneens Frans fabricaat, want hij wordt geproduceerd bij E Motors, een joint ­venture tussen Stellantis en Nidec. Verwacht er geen knalprestaties van: zijn 210 pk is niks te veel voor de 2,2 ton die deze E-3008 weegt. Bovendien zijn de acceleraties erg lineair. Kortom, de E-3008 plakt je nooit in je stoel zoals sommige andere EV’s, maar hij is wel voldoende vlot om moeiteloos de verkeersstroom te kunnen volgen.

Het volle vermogen en koppel van 213 pk en 345 Nm staat enkel in de Sport-stand ter beschikking, in de andere rijprogramma’s wordt het afgetopt op 170 pk en 270 Nm (Eco) of 190 pk en 300 Nm (Normal). Weet echter dat je ook in die standen op het maximumvermogen en -koppel kunt rekenen door het gaspedaal door een weerstand te trappen.

Hoogstaand weggedrag

Hoewel bij een sportieve rijstijl het hoge gewicht van de E-3008 voelbaar is bij de vertragingen of bij bruuske stuurmanoeuvres, is het weggedrag van bijzonder hoog niveau, dankzij een bijtgrage voortrein. Deze elektrische SUV is zeker geen gooi-en-smijtkarretje, maar bij een vlotte, maar snelle rijstijl biedt hij flink wat rijplezier. De trekkracht van de aangedreven voorwielen komt niet snel in het gedrang, zelfs niet als het wegdek er nat bij ligt.

Om de koetswerkbewegingen van deze zwaargewicht wat in te tomen koos Peugeot voor een schokdemping die bij lage snelheden een tikkeltje stug aanvoelt, maar die uiteindelijk wegoneffenheden keurig absorbeert. Kortom, het compromis tussen comfort en wegligging is uitstekend, zelfs zonder de gestuurde schokdempers. Wat onderweg eveneens bijdraagt tot het welbehagen, is de hoogstaande geluiddemping. Met als kanttekening dat onze testauto wel was voorzien van de akoestisch gelaagde ruiten voorin, een optie die enkel verkrijgbaar is voor de topversie GT (in een pakket samen met de Focal-audio-installatie van 850 euro). 

Geen one-pedalmodus

Het rempedaal is zoals wel vaker bij een elektrische auto (die eerst op zijn elektromotor remt) een beetje sponzig en moeilijk doseerbaar, maar op de vertragingen zelf is dankzij de grote schijven niks aan te merken. Via lepels aan het stuur kun je kiezen uit drie standen voor de mate van remenergierecuperatie wanneer je van het gas gaat: weinig (-0,6 m/s², vergelijkbaar met de motorrem in een benzineauto), gematigd (-1.2 m/s²) of sterk (-1.8 m/s²).

In de laatste twee standen gaan de remlichten branden om achteropkomend verkeer te waarschuwen. Bemerk dat er geen freewheelstand is om maximaal te kunnen uitrollen, noch een one pedal-­modus die het voertuig helemaal tot stilstand brengt gewoon door van het gas te gaan. Ook een automatische stand, die rekening houdt met voorliggers of snelheidsbeperkingen ontbreekt. 

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 3008

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker