- Score redactie 15.95 /20
Zeggen dat Peugeots niet goedkoop (meer) zijn, is een open deur intrappen. Peugeot wordt binnen Stellantis als een luxemerk gepositioneerd, bedoeld om de winstmarge van de hele groep wat op te krikken. En dat is aan de prijzen te zien, want die liggen almaar hoger. Bovendien zijn de tarieven wat ze zijn, want Peugeot stapte af van zijn jarenlange beleid van standaardkortingen op de catalogusprijzen. De nieuwe 3008 is er als 1.2 Hybrid van 136 pk vanaf 39.100 euro; de E-3008 kost bij gelijkwaardige uitrusting (Allure) 48.800 euro. Een verschil van 10.000 euro dus, waarmee deze E-3008 toch weer vooral op zelfstandigen en ondernemingen mikt, die dat aankoopbedrag 100 procent fiscaal kunnen inbrengen.
Maar zelfs dan is hij geen koopje: hij kost bijna 2.000 euro meer dan een vergelijkbare Renault Scenic E-Tech Electric, die voor 46.950 euro een nog wat grotere batterij heeft (87 kWh) en bovendien ook nog net iets rijkelijker is aangekleed.
De basisuitrusting van deze Peugeot is nochtans al best uitgebreid, met onder meer een handsfree start- en ontgrendelingssysteem, een achteruitrijcamera, een (klassieke) snelheidsregelaar en lichtmetalen negentienduimvelgen. Toch blijven er nog tal van opties over: navigatie en een inductielader voor telefoons (in een pack van 750 euro); een adaptieve cruisecontrol, een 360-gradencamera en stuurwielverwarming (Pack 360° Vision & Drive Assist van 1.450 euro); ergonomische stoelen met verwarming en nappalederen bekleding (1.400 euro), een panoramisch open dak (1.400 euro) en de al genoemde warmtepomp (800 euro). Elektrisch verstelbare stoelen (inclusief koeling en massagefunctie) kosten 2.200 euro, maar zijn enkel verkrijgbaar op de GT-uitvoering (vanaf 53.300 euro). Alles bij elkaar geteld plakte op onze GT-testwagen een prijskaartje van zomaar eventjes 61.000 euro…
Verbruik en rijbereik
Het stroomverbruik van de E-3008 is zoals altijd bij een EV sterk afhankelijk van het soort traject en van de buitentemperatuur. Bij een parcours op kleinere wegen bij een temperatuur van 10 graden Celsius kwamen we uit op 15,1 kWh/100 km (met de efficiëntere warmtepomp); op de snelweg met de cruisecontrol op 120 km/u liep het verbruik op naar 21,5 kWh/100 km. Het algemene gemiddelde over een hele testweek bedroeg 19,4 kWh/100 km. Niet slecht.
Het ingebouwde navigatiesysteem (met TomTom-kaarten) voorspelt ook het resterende batterijpeil bij aankomst. Dat werkt geruststellend, zeker omdat die voorspellingen betrouwbaar blijken. Je kunt ook gedetailleerd zoeken op laadstations, waarbij het systeem je vertelt wie de uitbater is van het laadstation, wat het maximale laadvermogen is, hoeveel laadpunten er zijn in het station en hoe je er kunt betalen.
Jammer dat je niet kunt zien hoeveel van die laadpunten er op dat moment bezet zijn… Voor langere trajecten biedt dit gps ook een interessante planner, die onderweg de ideale laadpauzes uitstippelt op basis van verschillende parameters, waaronder het batterijpeil dat je bij aankomst nog wenst over te houden. Een nakende over-the-airupdate zou ook een preconditionering van de batterij mogelijk maken, zodat je nog sneller kunt laden op gelijkstroom. Wat de waarborg betreft, geniet je met de E-3008 van de Allure Care, waarbij de voornaamste onderdelen van de auto (inclusief batterij) 8 jaar of 160.000 kilometer gedekt zijn. De voorwaarde is wel dat je E-3008 altijd keurig op onderhoud is geweest bij een Peugeot-garage.
Geteste versie
Peugeot 3008 e-3008 210 GT | |
Verbruik gemengd | NB |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
1000m vanuit stilstand | NB |
Kostprijs per km | 0,51 € |
VAA per maand | NB |
- Dealer zoeken
- Score eigenaars /20
- De 80 beoordelingen lezen over de Peugeot 3008
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 3008
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!