Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Peugeot E-3008 73 kWh 210 (GT)

Geschreven door Olivier Maloteaux op

De nieuwe 3008 moet een voortrekkersrol gaan spelen in het elektrische offensief van Peugeot en gaat het qua batterij en aandrijving wat hogerop zoeken dan de andere EV’s van het merk. Een missie waarbij een opvallend kleedje hoort.

53.300 €
  • Score redactie 15.95 /20

Zeggen dat Peugeots niet goedkoop (meer) zijn, is een open deur intrappen. Peugeot wordt binnen Stellantis als een luxemerk gepositioneerd, bedoeld om de winstmarge van de hele groep wat op te krikken. En dat is aan de prijzen te zien, want die liggen almaar hoger. Bovendien zijn de tarieven wat ze zijn, want Peugeot stapte af van zijn jarenlange beleid van standaardkortingen op de catalogusprijzen. De nieuwe 3008 is er als 1.2 Hybrid van 136 pk vanaf 39.100 euro; de E-3008 kost bij gelijkwaardige uitrusting (Allure) 48.800 euro. Een verschil van 10.000 euro dus, waarmee deze E-3008 toch weer vooral op zelfstandigen en ondernemingen mikt, die dat aankoopbedrag 100 procent fiscaal kunnen inbrengen.

Maar zelfs dan is hij geen koopje: hij kost bijna 2.000 euro meer dan een vergelijkbare Renault Scenic E-Tech Electric, die voor 46.950 euro een nog wat grotere batterij heeft (87 kWh) en bovendien ook nog net iets rijkelijker is aangekleed.

De basisuitrusting van deze Peugeot is nochtans al best uitgebreid, met onder meer een handsfree start- en ontgrendelingssysteem, een achteruitrijcamera, een (klassieke) snelheidsregelaar en lichtmetalen negentienduimvelgen. Toch blijven er nog tal van opties over: navigatie en een inductielader voor telefoons (in een pack van 750 euro); een adaptieve cruisecontrol, een 360-gradencamera en stuurwielverwarming (Pack 360° Vision & Drive Assist van 1.450 euro); ergonomische stoelen met verwarming en nappalederen bekleding (1.400 euro), een panoramisch open dak (1.400 euro) en de al genoemde warmtepomp (800 euro). Elektrisch verstelbare stoelen (inclusief koeling en massagefunctie) kosten 2.200 euro, maar zijn enkel verkrijgbaar op de GT-uitvoering (vanaf 53.300 euro). Alles bij elkaar geteld plakte op onze GT-testwagen een prijskaartje van zomaar eventjes 61.000 euro…

Verbruik en rijbereik

Het stroomverbruik van de E-3008 is zoals altijd bij een EV sterk afhankelijk van het soort traject en van de buitentemperatuur. Bij een parcours op kleinere wegen bij een temperatuur van 10 graden Celsius kwamen we uit op 15,1 kWh/100 km (met de efficiëntere warmtepomp); op de snelweg met de cruisecontrol op 120 km/u liep het verbruik op naar 21,5 kWh/100 km. Het algemene gemiddelde over een hele testweek bedroeg 19,4 kWh/100 km. Niet slecht.

Het ingebouwde navigatiesysteem (met TomTom-kaarten) voorspelt ook het resterende batterijpeil bij aankomst. Dat werkt geruststellend, zeker omdat die voorspellingen betrouwbaar blijken. Je kunt ook gedetailleerd zoeken op laadstations, waarbij het systeem je vertelt wie de uitbater is van het laadstation, wat het maximale laad­vermogen is, hoeveel laadpunten er zijn in het station en hoe je er kunt betalen.

Jammer dat je niet kunt zien hoeveel van die laadpunten er op dat moment bezet zijn… Voor langere trajecten biedt dit gps ook een interessante planner, die onderweg de ideale laadpauzes uitstippelt op basis van verschillende parameters, waaronder het batterijpeil dat je bij aankomst nog wenst over te houden. Een nakende over-the-airupdate zou ook een preconditionering van de batterij mogelijk maken, zodat je nog sneller kunt laden op gelijkstroom. Wat de waarborg betreft, geniet je met de E-3008 van de Allure Care, waarbij de voornaamste onderdelen van de auto ­(inclusief batterij) 8 jaar of 160.000 kilo­meter gedekt zijn. De voorwaarde is wel dat je E-3008 altijd keurig op onderhoud is geweest bij een Peugeot-garage.  

Geteste versie

Verbruik gemengd NB
CO2-uitstoot 0 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,52 €
VAA per maand NB

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 3008

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars