Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Peugeot E-3008 73 kWh 210 (GT)

Geschreven door Olivier Maloteaux op

De nieuwe 3008 moet een voortrekkersrol gaan spelen in het elektrische offensief van Peugeot en gaat het qua batterij en aandrijving wat hogerop zoeken dan de andere EV’s van het merk. Een missie waarbij een opvallend kleedje hoort.

53.300 €
  • Score redactie 15.95 /20

Deze 3008 is het eerste model op het nieuwe tussenplatform van Stellantis: het STLA Medium, dat ook voor andere modellen van de groep zal dienstdoen, te beginnen bij de Peugeot 5008 – grof gesteld de zevenzits­versie van deze 3008. Bij dit platform werd al tijdens de ontwerpfase rekening gehouden met volledig elektrische varianten en de grote batterijen die daarbij komen kijken. De celmodules passen hier in een kooistructuur onder de voor- en achterstoelen.

De E-3008 is er voorlopig enkel met één motor en 210 pk, die uit een batterij van 73 kWh een WLTP-rijbereik tot 527 kilometer haalt. Volgend jaar komt daar een variant bij met twee motoren (en dus vierwielaandrijving), goed voor 320 pk, net als een ‘long range’-versie met één motor van 230 pk, maar wel een enorme batterij (98 kWh netto), die een rijbereik van 700 kilo­meter ­belooft.

BYD

Die grote batterij zal in Frankrijk worden gebouwd door ACC (een consor­tium waarin TotalEnergies-Saft, Stellantis en Mercedes vertegenwoordigd zijn). Voor het 73 kWh-pakket wordt dat ook het geval, zij het pas vanaf eind dit jaar. Tot zolang komen die cellen van het Chinese BYD. Het gaat om een batterij van het NMC-type (nikkel-mangaan-kobalt) op een spanning van 400 volt.

Opladen op wisselstroom gaat standaard driefasig met 11 kW, maar een 22 kW-omvormer is optioneel beschikbaar. Aan een snellader op gelijkstroom kan de batterij 160 kW aan, genoeg om (in optimale omstandigheden) in een halfuur het batterijpeil van 20 naar 80 procent te krijgen. Dankzij een V2L-functie (vehicle-to-load) kun je externe apparaten op de batterij aansluiten tot 3.000 watt. De warmtepomp verwees Peugeot daarentegen naar de optielijst (800 watt), omdat het merk die in ons gematigd klimaat naar verluidt niet noodzakelijk acht.

Zoals het een moderne auto betaamt, is deze Peugeot uitgerust met zowat alle nieuwste rijhulpsystemen, inclusief een semi­autonome assistent die de auto binnen de wegmarkeringen en op een veilige afstand van voorliggers houdt. In de praktijk is die assistent echter nogal brutaal in de manier waarop hij remt en weer versnelt. 

  • Geteste versie

  • peugeot 3008 e-3008 210 GT

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • ELEC

    CO2

    -

    Vermogen

    214 CV

    Lengte

    4535 m

    Koffervolume

    520 tot 1480 L

    Elektrische batterij

    527 km - 16.7kWh/100km

    kWh - 11 kW (AC) - 160 kW (DC)

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 3008

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker