Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Seat Ibiza 1.9 TDI 105

De vierde generatie van de Seat Ibiza heeft een uitgesproken stijl die grootse ambities verraadt. Hij geniet ook het voorrecht om een nagelnieuw VW-platform te introduceren.

Prijs
NB
  • Score redactie 13.76 /20

De op zijn zachtst gezegd dynamische lijn van de nieuwe Ibiza is van de hand van onze landgenoot Luc Donckerwolke, aan wie we ook de Lamborghini's Gallardo en Murcielago te danken hebben. Naast zijn nieuwe uiterlijke kenmerken wijdt de Ibiza het A0- platform in binnen de Volkswagen-groep, dat ook moet dienstdoen voor de volgende VW Polo en Skoda Fabia. Deze nieuwe structuur wordt ? zoals te verwachten ? gekenmerkt door zijn grotere afmetingen. Maar dankzij een overvloedig gebruik van staal met een erg hoge weerstand (65 procent) kon de stijfheid worden geoptimaliseerd (tien procent beter tegen torsie en dertien procent beter tegen flexie), terwijl de gewichtstoename toch beperkt bleef. Hoe dan ook overschrijdt de Ibiza in de lengte nu ook de grens van vier meter (wat een toename van 10 centimeter betekent), terwijl de hoogte met 4 centimeter toenam. De wielbasis is slechts weinig gegroeid (met 7 millimeter), maar de sporen zijn zowel voor- als achteraan 3 centimeter breder geworden.

Rijgedrag: 124/200

In afwachting van de nieuwe generatie TDi's met common rail moet de Ibiza zich nog behelpen met de oude 1.9 TDi 105, die standaard een partikelfilter krijgt. Dat is dan toch al iets. Ongetwijfeld om het verbruik en de uitstoot te reduceren (en dus te kunnen profiteren van de Europese premies die worden toegekend aan auto's die minder dan 120 g/km uitstoten) hebben de ingenieurs de versnellingbakverhoudingen fors langer gemaakt, wat het rijplezier schaadt. Ze hadden daarmee mogen wachten op de Ecomotive... Het stuur is zachter dan voordien, wat de rechtuitstabiliteit ten goede komt.

  • Esthetische persoonlijkheid
  • Interieurvormgeving
  • Verzorgde en robuuste afwerking
  • Koffervolume
  • Rijhouding
  • Efficiënt weggedrag (sportonderstel)
  • Redelijk verbruik
  • Interessante instapprijs
  • Partikelfilter standaard
  • Ontoereikende schokdemping (comfortonderstel)
  • Weinig communicatief stuur
  • Erg lawaaierige werking
  • Te lang gespreide versnellingsbak
  • Krappe indruk (interieur)
  • Fletse interieurverlichting
  • Gordels niet in de hoogte verstelbaar
  • Kwetsbaar koetswer

In dit artikel : Seat, Seat Ibiza

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker