Ford Fiesta 5d 1.6 TDCi Econetic

De op zijn zachtst gezegd dynamische lijn van de nieuwe Ibiza is van de hand van onze landgenoot Luc Donckerwolke, aan wie we ook de Lamborghini's Gallardo en Murcielago te danken hebben. Naast zijn nieuwe uiterlijke kenmerken wijdt de Ibiza het A0- platform in binnen de Volkswagen-groep, dat ook moet dienstdoen voor de volgende VW Polo en Skoda Fabia. Deze nieuwe structuur wordt ? zoals te verwachten ? gekenmerkt door zijn grotere afmetingen. Maar dankzij een overvloedig gebruik van staal met een erg hoge weerstand (65 procent) kon de stijfheid worden geoptimaliseerd (tien procent beter tegen torsie en dertien procent beter tegen flexie), terwijl de gewichtstoename toch beperkt bleef. Hoe dan ook overschrijdt de Ibiza in de lengte nu ook de grens van vier meter (wat een toename van 10 centimeter betekent), terwijl de hoogte met 4 centimeter toenam. De wielbasis is slechts weinig gegroeid (met 7 millimeter), maar de sporen zijn zowel voor- als achteraan 3 centimeter breder geworden.
Rijgedrag: 124/200
In afwachting van de nieuwe generatie TDi's met common rail moet de Ibiza zich nog behelpen met de oude 1.9 TDi 105, die standaard een partikelfilter krijgt. Dat is dan toch al iets. Ongetwijfeld om het verbruik en de uitstoot te reduceren (en dus te kunnen profiteren van de Europese premies die worden toegekend aan auto's die minder dan 120 g/km uitstoten) hebben de ingenieurs de versnellingbakverhoudingen fors langer gemaakt, wat het rijplezier schaadt. Ze hadden daarmee mogen wachten op de Ecomotive... Het stuur is zachter dan voordien, wat de rechtuitstabiliteit ten goede komt.
In dit artikel : Seat, Seat Ibiza