Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Seat Ibiza 1.9 TDI 105

In het kort

  • Wegligging

    In afwachting van de nieuwe generatie TDi’s met common rail moet de Ibiza zich nog behelpen met de oude 1.9 TDi 105, die standaard een partikelfilter krijgt. Dat is dan toch al iets. Ongetwijfeld om het verbruik en de uitstoot te reduceren (en dus te kunnen profiteren van de Europese premies die worden toegekend aan auto’s die minder dan 120 g/km uitstoten) hebben de ingenieurs de versnellingbakverhoudingen fors langer gemaakt, wat het rijplezier schaadt. Ze hadden daarmee mogen wachten op de Ecomotive... Het stuur is zachter dan voordien, wat de rechtuitstabiliteit ten goede komt.

  • Veiligheid

    De remmen zijn opgewassen tegen hun taak. Het pedaal mist wat bijtkracht in de eerste centimeters van zijn slag, maar uiteindelijk raak je daar vrij snel aan gewend. Het weggedrag blijft helaas achter op wat we hadden verwacht, of toch in elk geval in de versies met standaardonderstel, waarvan de ontoereikende schokdemping moeite heeft om het koetswerk te stabiliseren, zodat de auto zwoegt om op een efficiënte manier het opgelegde traject te volgen. Het is dus beter te kiezen voor een Sportversie, waarvan het stuggere onderstel meer overtuigt. Op veiligheidsvlak krijgt de Ibiza vijf sterren, maar hoofdairbags zijn optioneel.

  • Comfort

    De vooruitgang op comfortvlak is bescheiden, ten gevolge van de gebrekkige schokdemping van het standaardonderstel, die trillingen veroorzaakt op klinkers en schokken over grotere vervormingen. De sportversies zijn weliswaar stugger, maar rijden toch comfortabeler. De ergonomie is goed, net zoals de rijhouding. De ruimte achterin gaat er daarentegen te weinig op vooruit. Ook de geluiddemping stelt teleur: stroomlijn- en rolgeluiden zijn erg goed hoorbaar, terwijl de TDi bij alle toerentallen van zich laat horen.

  • Praktische kant

    Je moet je hoofd intrekken om achterin te kunnen plaatsnemen, door de sterk dalende daklijn. Het zicht rondom wordt bovendien gehinderd door de dikke A- en C-stijlen. De nieuwe Ibiza werd 10 centimeter langer en biedt 25 liter extra kofferruimte. De moduleerbaarheid blijft beperkt tot een eenvoudige neerklapbare achterbank, in ongelijke delen in de duurdere versies. Ondanks de aanwezigheid van een boordcomputer (vanaf het tweede niveau) is het instrumentenbord vrij beperkt en heeft het zelfs geen watertemperatuurmeter meer. De afwerking is daarentegen uitstekend.

  • Budget

    De lange versnellingsbakverhoudingen bieden het voordeel dat het verbruik wordt beperkt, vooral bij constante snelheden. Ondanks de kleine inhoud van de tank is het rijbereik dus toch aanvaardbaar. Seat blijft trouw aan zijn eigen onderhouds- en garantieprogramma's, die ook op zijn andere modellen van toepassing zijn, maar de kwaliteitsindruk is duidelijk een van de sterke punten van de Ibiza. In eerste instantie lijkt het prijskaartje verleidelijk, maar vergeet niet dat je systematisch moet bijbetalen voor een airco en een radio-cd-speler.

Seat Ibiza 1.9 TDI 105
Conclusie / Seat Ibiza 1.9 TDI 105

Met de vierde generatie van de Ibiza mag Seat hopen op een grote terugkeer in het segment van de veelzijdige stadswagens. Niet enkel doordat het model kan pronken met een bijzonder geslaagde lijn, maar ook omdat de Ibiza vooruitgaat op het vlak van de afwerking, de inrichting van het interieur en het weggedrag (tenminste de Sport-versies), zonder daarbij al te duur te worden. Dat is op zich al geen slechte prestatie. Toch kunnen we moeilijk onze teleurstelling verbergen over het motorenaanbod, dat mijlen verwijderd is van wat de concept-car Bocanegra beloofde. Naast het feit dat we moeten wachten tot het eind van het jaar om te kunnen proeven van de 1.4 TDi en de 1.9 TDi 90, moeten we ons voorlopig behelpen met de stilaan verouderde 1.9 TDi met 105 pk, gekoppeld aan een eindeloos lange versnellingsbak die het verbruik ten goede komt, maar niet het rijplezier. We kunnen daarom alleen maar hopen dat de toekomstige 1.6 TDi, die is aangekondigd voor volgend jaar, de kleine Spanjaard zijn volledige zuiderse temperament kan teruggeven.

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker