- Score redactie 15.00 /20
De tijd dat de satellietmerken van de VW-groep het moesten stellen met de restjes van het moederbedrijf - lees: oude technische modules -ligt al lang achter ons. De nieuwe Octavia heeft recht op dezelfde behandeling als de jongste Volkswagen Golf en doet dus evenzeer een beroep op de recente moduleerbare architectuur MQB, die minder duur is en makkelijker toe te passen. Dankzij deze nieuwe technische basis is de nieuwe Skoda Octavia ook lichter dan zijn voorganger (zo'n 60 kilo in het geval van de 1.6 TDI), ondanks zijn grotere formaat. De Octavia Combi werd namelijk 9 centimeter langer (nu 4,66 meter), 4 centimeter breder en maar een tikkeltje hoger (0,5 centimeter). Belangrijker is dat zijn wielbasis met 10 centimeter toenam, wat rechtstreeks de achterste inzittenden ten geode komt, want het leverde hen een comfortabelere beenruimte op. Ook wat de meegeleverde uitrusting betreft, heeft de Octavia flinke stappen voorwaarts gezet, met name op veiligheidsvlak. Wie er een ommetje via de optielijst voor over heeft, kan beschikken over een vermoeidheidsdetectie, laterale airbags achterin, een spoorassistent, een actieve snelheidsregelaar, een automatische noodremfunctie, automatische grote lichten en een crashpreventiesysteem (dat onder meer de veiligheidsgordels voorspant en de zijruiten en het open dak sluit). De 'brave huisvader' zal al die technologie graag zien komen... Het enige dat ontbreekt, is een dodehoekcontrole. Op motorvlak is er niets dat we nog niet kenden. Het palet loopt gelijk met dat van de VW Golf en de Octavia berline.
- Interieur- en kofferruimte
- Praktisch interieur
- Algemene afwerkingskwaliteit
- Sturing DSG-versnellingsbak t.o.v. voorganger
- Lager gewicht t.o.v. voorganger
- Talrijke en betaalbare opties
- Soms stugge ophanging
- Matige geluiddemping
- Niet meer zo democratische prijzen
- Moduleerbaarheid niet standaard
- Kleine brandstoftank (50 liter)
- Materiaalkeuze
In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia