Terwijl hij vroeger meer had van een break op hoge poten, leunt de look van de Forester nu meer aan bij die van een SUV. Overigens is de Forester in vergelijking met het vorige model in alle richtingen gegroeid: 7,5 centimeter in de lengte, 4,5 in de breedte en 11 in de hoogte. Logisch dus dat hij ook een slordige 50 kilo zwaarder werd. Subaru beweert echter dat het de schade heeft beperkt door een beroep te doen op staalsoorten met een hoge trekvastheid. Onder de kap is in afwachting van de diesel slechts één motor verkrijgbaar. De atmosferische tweeliter op benzine (die van het oude model) genoot verschillende aanpassingen die hem soepeler en zuiniger moeten maken. Standaard is de viercilinderboxer gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met twee maal vijf versnellingen (dankzij de reductiebak), als optie wordt een viertrapsautomaat aangeboden. Vierwielaandrijving is in beide gevallen standaard, al verschilt de gebruikte techniek wel.
Rijgedrag: 2.0: 124/200 - 2.0 A: 104/200
De viercilinder-boxer, die we al lang kennen, onderging enkele evoluties om hem soepeler en zuiniger te maken. Met zijn stille en trillingvrije werking richt hij zich tot een rustig publiek. De goed gespreide manuele versnellingsbak (met reductieverhouding) is aangenaam. De automaat kan zijn leeftijd niet verbergen, maar past wel goed bij het vreedzame karakter van de motor. Het goed afgestelde en communicatieve stuur heeft last van een reactietijd tussen de beweging aan het stuur en de reactie van de voortrein.
Veiligheid: 132/200
Op de remmen is niets aan te merken: krachtig en makkelijk te doseren en met een toereikend uithoudingsvermogen. De vierwielaandrijving (niet-permanent in combinatie met de automaat) vormt een troef voor de actieve veiligheid. Het is wel jammer dat de te soepel afgestelde ophanging roet in het eten komt gooien, met slecht afgeremde koetswerkbewegingen die ertoe kunnen leiden dat de opgelegde koers niet nauwkeurig wordt gevolgd. De basisversie heeft geen recht op xenonlampen. De passieve veiligheid is klassiek, met standaard zes airbags.
Comfort: 144/200
De soepele schokdemping garandeert een goed rijcomfort, maar kort op elkaar volgende oneffenheden worden niet optimaal gefilterd. Achterin is de beenruimte ronduit riant, terwijl de stoelen algemeen gezien erg comfortabel zijn. Ook de geluiddemping is vrij van kritiek. Op de snelweg is de versie met automaat dankzij zijn langere hoogste versnelling stiller. De automatische airco is standaard.
Functionaliteit: 2.0: 140/200 - 2.0 A: 144/200
Instappen in een SUV is altijd makkelijker dan in een gewone berline. Het koffervolume ging erop vooruit en bevindt zich net als de moduleerbaarheid in de goede middelmaat. De instrumenten zijn erg eenvoudig, maar de opbergmogelijkheden zijn praktisch en talrijk, vooral in de versie met automaat. De standaarduitrusting is compleet van bij de instapversie en de afwerking is erg verzorgd, al hadden we liever zachte plastics gehad, die aangenamer aanvoelen.
Budget: 136/200
Het verbruik van de boxer op benzine is nu redelijk. Wel liggen de onderhoudsintervallen met 15.000 kilometer te dicht bij elkaar. Gelukkig maakt het typisch Japanse garantieprogramma veel goed. De Subaru Forester is aantrekkelijker geprijsd dan zijn rivalen en geniet bovendien een vollediger standaarduitrusting. Zoals gebruikelijk bij het merk is de afwerking degelijk. Een Subaru is gemaakt om lang mee te gaan. Voor de benzineversies zal de restwaarde wellicht niet geweldig zijn, een tip voor tweedehandskopers dus.
Besluit: 2.0: 676/1000 - 2.0 A: 660/1000
De Forester, die voortaan zijn plaats opeist in het SUV-segment, is een ruime en praktische gezinsauto die goed uitgerust is en in vergelijking tot de concurrentie een interessant prijskaartje draagt. Al bij al vormt hij een erg coherent geheel. Want terwijl de atmosferische tweeliter aanzet tot een rustige rijstijl (vandaar het belang van de automaat, hoe gedateerd de sturing daarvan ook is), geldt hetzelfde voor de afstellingen van het onderstel, dat duidelijk gericht is op comfort. Een beetje te veel zelfs, wat uiteindelijk het dynamische karakter van het weggedrag schaadt. In ieder geval wachten we vol ongeduld op de komst van de dieselversie komende herfst...
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Subaru Forester 2.0 & 2.0 A nalezen in AutoGids 750 van 23/7/2008.
In dit artikel : Subaru, Subaru Forester