Concept
Voor de tweede maal dost Audi zijn A3 uit met een kofferbak, wat hem 15 centimeter extra geeft in de lengte vergeleken met de Sportback. Deze tweede generatie A3 Sedan is trouwens ook met 4 centimeter gegroeid tegenover zijn voorganger, terwijl er ook 2 centimeter in de breedte en een centimeter in de hoogte is bijgekomen. Aangezien de fundamenten van het chassis niet zijn veranderd, komt die extra ruimte (deels) de binnenruimte ten goede. De koffer blijft 425 liter groot, maar meer heb je in feite niet nodig.
Onze testwagen was uitgedost met een S Line-exterieurpakket, wat hem stoerdere bumpers en fake uitlaatpijpjes oplevert, terwijl de 18-duimers hem goed staan zonder al te dunne banden te hebben. Maar het meest viel hij wel op met zijn Turboblauwe lak, een tint waar menig smurf jaloers op mag zijn. Wij kunnen het wel smaken, al is het maar om je auto gemakkelijk terug te vinden op de parking van de supermarkt. Minder mooi is dat het kleur terugkeert in het interieur, zelfs op de zetelbekleding! Een optie die de tand des tijds niet goed zal doorstaan, denken we.
Over opties gesproken: de goedkoopste Audi A3 Sedan (de 30 TFSI) kost minstens 27.200, onze 35 TDI kan je oppikken vanaf 33.400 euro. Maar dat is zonder de optielijst gerekend, want ons testmodel klokte af op precies 47.100 euro! Normaal zouden we dan de kanttekening maken dat perswagens vaak rijkelijk zijn uitgerust met opties, maar onze smurf had zelfs geen parkeersensoren vooraan of een achteruitrijcamera, laat staan elektrische of leren zetels. Een korte sessie in de configurator leert wel dat je alle aangename comfortopties kan krijgen voor een meer aanvaardbaar bedrag dan ons testexemplaar kostte.
Rijgedrag
We ploften achter het stuur van de Audi A3 Sedan voor een (coronaproof) tripje naar Frankrijk, 250 km enkele rit. Het eerste dat opvalt is hoe stil de motor is, terwijl de gunstige stroomlijn van de berline ook het windgeruis tot een minimum beperkt. De 2 liter-diesel doet ongemerkt zijn werk en laat enkel van zich horen als je hem écht op zijn staart trapt.
Dan schiet de 35 TDI goed van zijn plek (de 0 tot 100 duurt maar 8,4 seconden), terwijl hij ook goed met een zachte rechtervoet omgaat. Maar bij hernemingen of een iets vlottere rijstijl over bochtige wegen laat de S Tronic het een beetje afweten, met twijfelachtige schakelmomenten en een schijnbare onkunde om van het koppel van de dieselmotor gebruik te maken. Ofwel maakt hij ondertoeren voor een laag verbruik, ofwel zoekt hij die korte vermogenspiek op. Een gulden middenweg lijkt niet te bestaan.
Het chassis van de A3 kan perfect overweg met wat gooi- en smijtwerk in de bochten, maar de hypernerveuze rijstrookassistent en het compleet gevoelloze stuur ontnemen de zin om de snelheid wat op te voeren. Doe je het rustiger aan, dan beloont de A3 Sedan 35 TDI je wel met erg gunstig verbruik van 4 liter per 100 km, zowel op als naast de snelweg. Diesel heeft nog zijn voordelen, zeker over lange afstanden.
Ons verdict
De Audi A3 Sedan of Berline laat op geen enkel vlak grote steken vallen. Hij smoelt lekker, is vrij praktisch, rijdt correct en weet zijn theoretische zuinigheid waar te maken in de praktijk. Maar uitblinken doet hij ook niet, terwijl Audi wel de hoofdprijs vraagt voor zaken die elders standaard voorzien zijn. En dan kan je even goed in een klasse hoger gaan shoppen.
- Stijlvolle verschijning
- Laag verbruik
- Laadvolume
- Karige standaarduitrusting
- Materiaalkeuze interieur
- Vormgeving achterbank
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!