Concept Audi RS 6 Avant Performance
Het officiële verhaal is dat Audi's bloedlijn van opgepepte Avant-breaks teruggaat tot de eerste generatie RS6 (C5) uit 2002, of zelfs tot de S6 Plus Avant uit 1996. Maar zijn ze dan bij het merk met de vier ringen zelf de 315 pk sterke RS2 Avant uit 1994 vergeten? “Ja, maar dat was een project dat destijds samen met Porsche werd ontwikkeld”, wierpen de verantwoordelijken die we ter plaatse ontmoetten bij de lancering van de Performance-versie van deze vierde generatie bescheiden op. Oké, maar hij droeg wel officieel de naam Audi. “Dat is waar”, stemden ze uiteindelijk toe. Maar goed...In plaats van 315 pk in 1994 zitten we nu aan 630 pk, wat precies een verdubbeling is, terwijl ook de cilinderinhoud bijna verdubbeld is, van een vijfcilinder van 2,2 liter destijds naar een vierliter-V8 nu. Dezelfde filosofie, ongetwijfeld, maar een ander recept, bijna 30 jaar later.
De huidige, vierde generatie (C8), die in 2019 op de markt kwam, krijgt nu een Performance-versie, een benaming die in 2016 werd geïntroduceerd en de 'Plus'-versies verving. Het is nog altijd een kwestie van mechanische en dynamische optimalisatie, zoals BMW dat doet met zijn M5 Competition en CS, of AMG met de aanduiding S. In dit geval is de V8 (die voorzien is van microhybridisatie op 48 volt) uitgerust met twee grotere turbo's die harder blazen (2,6 in plaats van 2,4 bar), zijn de brandstofinspuiting en het elektronische management herzien en zijn het vermogen en koppel met 30 pk en 50 Nm verhoogd (tot 630 pk en liefst 850 Nm).
In afwachting van de nieuwe BMW M5 Touring en de AMG 53- en 63-versies van de nieuwe Mercedes E-Klasse, die allemaal in 2024 worden verwacht, is dit met andere woorden tijdelijk de krachtigste stationwagon op de markt, op gelijke hoogte met een Porsche Panamera Sport Turismo Turbo S (ook 630 pk)… na de Porsche Panamera Sport Turismo 4.0 Turbo S E-Hybrid (700 pk). De verschillen zijn echter niet onaanzienlijk: de Audi RS6 Avant Performance kost 139.350 euro (dat is 8.680 euro meer dan de 'basisversie' van de RS 6), terwijl de Panamera Turbo S er 204.400 kost, en de PHEV-versie meer dan 210.000 euro! Een verschil van 65.000 tot 71.000 euro dat moeilijk te rechtvaardigen is.
Overigens verliest de Performance-versie 8 kg geluidsisolatie en krijgt hij nieuwe wielen van 21 duim (22 als optie) die elk 5 kg lichter zijn (wat 20 kg aan onafgeveerd gewicht bespaart) evenals een nieuw, mechanisch middendifferentieel dat compacter en lichter is (met een statische verdeling voor/achter van 40/60% maar tot 70% van het koppel kan naar voren en tot 85% naar achteren worden gestuurd), terwijl de Audi Drive Select-rijmodi meer van elkaar zijn gedifferentieerd (de vrijloopmodus is nu alleen operationeel in de Efficiency-stand) en de achttrapsautomaat een nieuwe sturing heeft gekregen. Bovendien is het RS Dynamic-pack (topsnelheid verhoogd van 250 naar 280 km/u, Sport Quattro-achterdifferentieel) standaard. Maar het RS Dynamic 'Plus'-pack biedt nog steeds als optie een topsnelheid van 305 km/u, vierwielsturing en koolstofceramische remschijven (-34 kg onafgeveerde massa).
De luchtvering blijft standaard, maar kan optioneel worden vervangen voor Dynamic Ride Control, waarbij de luchtveren worden ingeruild voor mechanische exemplaren, terwijl de dempers (aangestuurd via Audi Drive Select) hydraulisch met elkaar verbonden zijn, maar dan diagonaal (zoals bij de meeste McLarens voor de openbare weg), om duik- steiger- en rolneigingen beter onder controle te houden. Daarmee uitgerust blijft de Audi RS6 Avant Performance echter gebruikmaken van conventionele stabilisatorstangen, in tegenstelling tot de Britse sportievelingen.
Rijgedrag Audi RS 6 Avant Performance
We kropen achter het stuur van een Audi RS 6 Avant Performance die was uitgerust met de mechanische Dynamic Ride Control-ophanging. Kortom, alles wat je nodig hebt om deze break van meer dan twee ton de levendigheid te geven van een... Lotus Elise. Dat is natuurlijk overdreven, maar het geeft wel aan hoe hard de ingenieurs van Audi Sport hun best hebben gedaan om de nadelige effecten van de aanzienlijke massa op de wegligging tegen te gaan. Een opnieuw gekalibreerd middendifferentieel, de aanwezigheid van het Sport Quattro-achterdifferentieel dat torque vectoring kan aansturen, achterwielsturing, met elkaar verbonden gestuurde schokdempers... alles is in het werk gesteld om deze stationwagon in staat te stellen alle soorten bochten te nemen.
Maar we beginnen de test in de Efficiency-modus, om makkelijker de erg strenge Amerikaanse snelheidslimieten te kunnen naleven. In die kunstmatige omstandigheden lijkt de Audi RS 6 Avant Performance op een F-16 die zijn enthousiasme moet intomen om naast een kleine Cessna te vliegen. Een permanente frustratie die niettemin het verbazingwekkende rijcomfort van de auto benadrukt, zelfs op kleine oneffenheden en zelfs met de optionele 22-duimwielen (geschoeid met uitstekende 285/30 Continental Sportcontact 7-rubbers). Dat alles draagt bij aan het Zwitserse zakmes-karakter van deze unieke break, die perfect dagelijks bruikbaar is.
Maar we zijn niet naar de andere kant van de wereld gekomen om rustig over de Pacific Coast Highway te cruisen... We nemen snel een bochtige, verlaten weg om te proberen het potentieel tot uiting te laten komen. En dan zitten we in een heel ander universum. Vanaf 1.500 o/m wordt de V8 een staaf dynamiet en dat gaat zo door tot 6.000 o/m, maar na het opschakelen (een fractie van een seconde), gaat de 'marteling' onverminderd door. We zijn niet helemaal tot aan de toerentalbegrenzer gegaan in de 8e versnelling – we mogen ook niet overdrijven. Vol gas in derde of vierde zou je al regelrecht op de gevangenis afstevenen.
Maar hard gaan in een rechte lijn kan iedereen. De kwaliteiten van een chassis worden beoordeeld in de bochten. En dat is in dit geval… ronduit verbluffend! De neus zet zich zonder de minste inertie, de mechanische grip lijkt onpeilbaar, je kunt heel snel en zonder nadenken weer gas geven omdat de trekkracht zo alomtegenwoordig is, en je komt met een ongelofelijke snelheid uit de bocht.
Motor, versnellingsbak, overbrenging, ophanging, remmen, stuurinrichting... alles vormt een coherent geheel waarin elk element de andere perfect aanvult tot wat zonder twijfel een van de meest benijdenswaardige breaks van dit moment is, met een onstuitbare efficiëntie. Grote kunst!
Verdict Audi RS 6 Avant Performance
Heeft het nog zin om een break met 630 pk en 850 Nm aan te bieden? Objectief gezien, nee. Subjectief gezien, ja. Drie keer ja. Deze Audi RS 6 Avant Performance bewijst dat de verbrandingsmotor niet dood is en dat hij de passie in de harten van de liefhebbers nog kan aanwakkeren, in afwachting een toekomst die stiller belooft te zijn. Voordat ze verdwijnen, hebben deze dinosaurussen – een uitstervend ras – nog een paar goede jaren voor de boeg en hebben ze nog wat geweldige dingen te bieden.
Deze rebelse, volledig anachronistische break kan zeer breed worden ingezet, van een rustig gezinsuitje tot een escapade op het circuit, waar hij waarschijnlijk velen zal verrassen met zijn onvermoede vaardigheden. Dit is een echte demonstratie van de expertise van Audi Sport, waar hij op dezelfde lijnen wordt geassembleerd als… de elektrische RS e-Tron GT.
Verwante testen
21-04-2023
48
01-03-2023
Detailtests
Ford Ranger Raptor 3.0 V6 Ecoboost (2023) - in detail
De Ranger Raptor werd door Ford Performance ontwikkeld om een speelse dimensie toe te voegen aan zijn primaire roeping...
20
07-12-2022
Eerste tests
Volkswagen Amarok (2022): Eigen accenten
De nieuwe Volkswagen Amarok heeft heel wat gemeen met de jongste Ford Ranger, maar speelt volgens de Duitse constructeur...
17
17-11-2022
Eerste tests
Ford Ranger Raptor (2022): Rambo
De nieuwe Ford Ranger komt er eerst als Raptor, een pick-up die pardoes door een plas doping is gereden...
8
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!