Concept
Met een aandeel van 42 procent in de totale merkverkoop is de DS 7 de hoeksteen van het huidige DS-gamma. In een segment waarin het gros van de kopers voor een SUV kiest, hoeft dat niet wereldschokkend te zijn. Maar het illustreert wel het belang van deze auto, die het eerder al tot dienstwagen van de Franse president Emmanuel Macron schopte. Ach, waar is de tijd dat Franse presidenten werden gereden in speciale versies van de Citroën DS en SM, maar dit geheel terzijde.
Belangrijker vandaag is de opfrisbeurt van de intussen vijf jaar oude DS 7, waarmee het Franse luxemerk nog even extra wil onderstrepen dat het technische expertise met elegantie combineert. Of zoals de Fransen het zelf zeggen: “Verfijning is een reis.” En ja, we hebben het voortaan over de DS 7. Kortweg, want het epitheton ‘Crossback’ heeft hij intussen afgeschud.
We beginnen achteraan, waar schaalachtige ledachterlichten met vortexeffect voor een visuele verbreding van de DS 7 zorgen. Iets wat vooraan de bredere grille voor zijn rekening neemt, al is het daar toch vooral de expressievere lichtsignatuur die de aandacht opeist, met links en rechts in het oog springende lichtsluiers die dienstdoen als dagrijlichten. De DS Light Veil, zoals deze trouvaille officieel heet, is geïnspireerd op de techniek die eerder werd gebruikt op conceptauto’s zoals de DS X E-Tense en de DS Aero Sport Lounge.
Dankzij aan elke kant vier verticale lichtelementen van 33 leds die in een binnenin gelakt polycarbonaatoppervlak huizen, lijkt het alsof de lichten door de carrosseriekleur heen schijnen. Ook nieuw zijn de koplampen, met de iets minder poëtische naam Pixel Led Vision 3.0, die voor een optimale verlichting zorgen. De grote lichten schijnen tot 380 meter ver en bij 50 km/u strekt de lichtbundel zich uit over een breedte van 65 meter. Wanneer dat niet volstaat, kan de DS 7 worden uitgerust met een nachtkijker: een infraroodcamera die tot op een afstand van 100 meter voetgangers, dieren en obstakels detecteert.
Wie absoluut een DS 7 met een klassieke krachtbron zonder elektrische ondersteuning wil, ziet zijn keuze beperkt tot de 1.5 BlueHDi 130, die vastzit aan een achttrapsautomaat. Die 130 pk sterke turbodiesel verbruikt volgens de WLTP-normen gemiddeld 5,5 l/100 km en legt een CO2-uitstoot van 143 g/km voor. Daarnaast zijn er enkel nog plug-inhybride uitvoeringen leverbaar. Ze vertrekken alle drie van dezelfde basis: een 1.598 cc metende turbobenzinemotor, goed voor 180 pk in de E-Tense 225 en 200 pk sterk in de E-Tense 4x4 300 en 360. De krachtigste twee combineren deze zestienklepper met twee elektrische motoren: een met 110 pk op de vooras en een met 113 pk op de achteras. Zo komen we dus op systeemvermogens van respectievelijk 300 en 360 pk. De voorwielaangedreven E-Tense 225 houdt het bij een 110 pk kloeke elektrische ondersteuning op de vooras.
Rijgedrag
Wij maakten kennis met de gloednieuwe DS 7 E-Tense 4x4 360, waarvan we de hybride combinatie kennen uit de Peugeot 508 PSE en de DS 9 E-Tense 4x4 360, zij het met een andere batterij. Met zijn 14,2 kWh-cellenpakket raakt de krachtigste DS 7 officieel 57 kilometer ver emissievrij en kan hij in elektrische modus tot 140 km/u halen. Met de inzet van alle middelen spurt de 1.885 kilogram zware SUV in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Al is dat natuurlijk niet de ideale rijstijl om het geafficheerde gemiddelde van 1,8 l/100 km en CO2-uitstoot van 40 g/km te halen. Dat laatste is wel voldoende laag om deze PHEV vooralsnog 100 procent fiscaal aftrekbaar te maken in een bedrijfscontext (volgend jaar veranderen de regels).
Niet alleen de motor, ook de ophanging van de DS 7 E-Tense 4x4 360 werd met de toverstok van DS Performance aangetikt. Het meest zichtbaar zijn de gloednieuwe velgen met Michelin Pilot Sport-banden met maat 245/35 R 21, en de daarachter verscholen remschijven met vooraan een diameter van 380 millimeter. Het échte geheim van de sportievere ophanging zit hem echter in het met 15 millimeter verlaagde onderstel met aangepaste schokdempers, veren en stabilisatorstangen. En in de spoorbreedte, die vooraan met 24 en achteraan met 10 millimeter werd vergroot. Al dan niet subtiele aanpassingen waardoor de topversie van het DS 7-gamma zich bijzonder vlot laat sturen.
Wat niet wil zeggen dat de DS 7 E-Tense 4x4 360 scherp als een mes door de bochten snijdt. Het gewicht en de rijhoogte van een plug-inhybride SUV zijn nu eenmaal geen beste vrienden van een auto met sportieve(re) ambities. In die mate zelfs dat we ons hardop de vraag stellen of een merk dat zo inzet op comfort, zichzelf een dienst bewijst met een behoorlijk stevig geveerd topmodel als dit. Want als we één ding van deze opgefriste DS 7 onthouden, dan is het net de fijne, luxueuze afwerking van het interieur, waarin het 12 duim grote aanraakscherm een hoofdrol opeist. De herwerkte en volledig configureerbare interface zorgt voor een intuïtievere bediening, ook al vraagt het uit widgets opgebouwde menu enige gewenning.
Conclusie
De DS 7 E-Tense 4x4 360 combineert de luxe die je bij een merk als DS verwacht, met sportieve prestaties. Alleen zijn die niet van zo’n niveau dat we er het kenmerkende DS-comfort voor zouden willen inruilen.
- Aangenaam en krachtig aandrijfgeheel
- Offert net iets te veel comfort op
Verwante testen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!