Concept
De GLB is een beetje het stoere broertje van de B-Klasse. Onder zijn geblokte SUV-koetswerk schuilt dan ook een ruim en gerieflijk interieur, desgewenst voor zeven inzittenden. Onze testauto was uitgerust met die derde zitrij, een optie van 907,50 euro. Mercedes geeft zelf toe dat die twee extra zitplaatsen in de koffer maar geschikt zijn voor personen tot 1,68 meter, maar als je een beetje onderuit gaat zitten, lukt het voor niet al te lange ritten ook wel als je 1,80 meter meet. De knieruimte is er alvast toereikend, op voorwaarde dat de passagiers op de tweede rij wat inschikkelijk zijn en hun zitbank iets naar voren schuiven. Wel zit je helemaal achterin zoals gewoonlijk een beetje met je knieën omhoog.
Voor de rest is het er best comfortabel, want zowel de rugleuning als de zitting zijn eigenlijk comfortabeler dan die op de tweede rij, terwijl er ook bekerhouders voorzien zijn. Instappen naar die derde rij gaat redelijk vlot, er weer uitgeraken vergt echter wat meer behendigheid. Hou er als bestuurder wel rekening mee dat wanneer de hoofdsteunen van de achterste plaatsen naar boven geklapt zijn, het zicht naar achteren danig wordt belemmerd. Voor de rest is het koetswerk van de GLB wel erg overzichtelijk (en hoe dan ook is een achteruitrijcamera standaard).
LEES OOK onze test van de Mercedes EQB 300 4Matic - elektrische zevenzitter
Rijgedrag
Op het weggedrag van de GLB valt weinig aan te merken, zoals dat hoort voor een gezins-SUV. Bovendien is de trekkracht dankzij de vierwielaandrijving van deze 200 d 4Matic onberispelijk – met de voorwielaangedreven versies is dat wel even anders. Tegenover de voorwielaangedreven 200 d moet de 4Matic wel enkele seconden prijsgeven bij het optrekken van 0 tot 100 km/u. 9,3 seconden (tegenover 9 rond) is voor die oefening echter nog altijd niet slecht, zeker niet als je weet dat deze versie leeg een flinke 1.735 kilo op de weegschaal zet.
De beschikbare 150 pk is dan ook niets te veel, al hebben we in de praktijk nooit de indruk gehad dat het niet genoeg vooruitging. Voor gehaaste huisvaders is er de 220 d, die uit dezelfde tweeliter-diesel 190 pk haalt. Of natuurlijk de 250 of zelfs AMG 35 op benzine... Een bonus van het 4Matic-systeem is trouwens dat het al niet onaardige sleepvermogen van de GLB 200 d er nog met 200 kilo door verhoogd wordt (van 1,8 naar 2 ton). Overigens komt de optionele trekhaak met een aanhangwagenstabilisatiefunctie.
Het goede weggedrag kwam in het geval van onze testauto wel met een keerzijde, in de vorm van een behoorlijk stug ophangingscomfort op verkeersdrempels of oneffenheden als dwarsnaden of riooldeksels. Iets waar vooral de achterste inzittenden de dupe van zijn, temeer omdat de bank op de tweede rij zoals gezegd niet van de zachtste is. Merk op dat onze 200 d 4Matic AMG Line niet uitgerust was met het optionele adaptieve onderstel. Verder komt ook het geratel van de dieselmotor de rust in het interieur enigszins verstoren.
Het volume van de radio wat luider zetten, bracht weinig soelaas want de geluidskwaliteit was niet om over naar huis te schrijven, en dan was onze testauto nog uitgerust met het Advanced Sound System. Een optie waarvan de prijs op zich nog meevalt: 375,10 euro... maar die enkel te krijgen is in combinatie met het Premium Plus pakket. En daarvoor ben je maar liefst 5.324 euro kwijt, terwijl het bovendien uitsluitend wordt aangeboden op de AMG Line...
Ook vervelend is dat de gerobotiseerde versnellingsbak met acht verhoudingen en dubbele koppeling weleens een schokje durft te veroorzaken, met name wanneer je bijvoorbeeld aan een kruispunt bijna tot stilstand bent gekomen en je opnieuw wilt vertrekken zonder volledig te stoppen. Gelukkig kwijt hij zich voor de rest naar behoren van zijn taak. Een en ander maakt de GLB 200 d 4Matic bovendien goed met zijn redelijke verbruik: ondanks zijn best hoge gewicht en zijn vierwielaandrijving liet onze testauto na een weekje een gemiddelde optekenen van 6,7 l/100 km.
Verdict
De Mercedes GLB is een ruime en gerieflijke auto die zeker zijn kwaliteiten heeft, maar een beetje verfijning mist, zeker in het licht van de gevraagde prijzen. In een auto als deze is een diesel nog altijd interessant en de 4Matic-vierwielaandrijving heeft hier zeker zijn nut, maar drijft de prijs nog wat meer op aangezien ze enkel beschikbaar is op de Luxury Line (51.425 euro) en AMG Line (54.450 euro). Het prijskaartje van onze testauto inclusief opties bedroeg net geen 57.000 euro, wat ons toch echt wel buitensporig lijkt, zelfs met een ster op het koetswerk...
- Ruim en praktisch interieur
- Beschikbaar als zevenzitter
- Meerwaarde 4Matic-vierwielaandrijving
- Soms schokkerige versnellingsbak
- Keuze materialen (voor het prijsniveau)
- Hoge prijs
Verwante testen
06-05-2021
16
26-04-2021
Korte tests
Volkswagen Tiguan R 4Motion - met de R van Raket
De facelift van de VW Tiguan introduceert een sportieve R-versie, die aangedreven wordt door een 320 pk sterke turbobenzine...
15
16-04-2021
Korte tests
Volkswagen Golf R - opnieuw aan de top
Waar de vorige generaties Volkswagen Golf R niet altijd zijn plekje vond boven de GTI of de Clubsport, is...
9
22-02-2021
Korte tests
Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI - genieten met mate(n)
De Golf GTI voor gezinsvaders, zo laat de Skoda Octavia RS met benzinemotor zich nu al twee decennia lang...
11
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLB
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!