Concept BMW 225e Active Tourer
Voor wie onze testverslagen van de 220i en de 223i heeft gelezen, heeft deze tweede generatie van de BMW 2 Reeks Active Tourer weinig geheimen meer. Deze keer staan we even stil bij de meest populaire versie in de fleetwereld: de plug-inhybride 225e, die in vergelijking met zijn voorganger de ‘x’ in zijn naam inruilde voor het epitheton xDrive.
Waarbij we er meteen aan moeten toevoegen dat dit type hybride geen ‘echte’ vierwielaandrijving heeft (lees: met een fysieke verbinding tussen de twee assen). De BMW 225e xDrive Active Tourer is in feite nog altijd gewoon een 218i (met een 1.5-turbo van 136 pk die de voorwielen in beweging zet), die de hulp krijgt van een elektromotor op de achteras.
Tegenwoordig ontwikkelt die elektromotor op de achteras 109 pk (tegenover 95 pk voor de ultieme evolutie van de oude), wat een gecombineerd vermogen van 245 pk oplevert. En bovenal wordt hij gevoed door een fiks grotere batterij: 14,9 kWh nuttige capaciteit in plaats van 8,8.
Bovenal wordt de nieuwe BMW 225e Active Tourer gevoed door een fiks grotere batterij: 14,9 kWh nuttige capaciteit in plaats van 8,8.
Als gevolg daarvan stijgt weliswaar het gewicht van de BMW 225e xDrive Active Tourer van 1.660 naar… 1.900 kilogram, maar loopt ook het beloofde rijbereik op tot 80 kilometer. Daarmee heeft deze PHEV-versie een grote troef uit te spelen in het dagelijkse (pendel)verkeer. De elektrische achterwielaandrijving staat dan garant voor een even zijdezachte en stille werking als in een 7-Reeks.
De hybridisering heeft zonder meer een positieve impact op de BMW 2 Reeks Active Tourer... met één grote uitzondering: net als bij zijn voorganger moet de hybride versie aan laadvolume inboeten ten opzichte van zijn evenknieën met enkel een verbrandingsmotor. Zijn bagageruimte is een slordige 64 liter kleiner dan die van een 218i of 218d (ten opzichte van de mildhybride 220i is het verschil minder uitgesproken) en de mogelijkheid om de achterbank te verschuiven is hier uitgesloten.
Rijgedrag BMW 225e Active Tourer
Ten opzichte van de ‘oude’ BMW 225xe Active Tourer is het zuiver elektrische rijbereik in de praktijk simpelweg verdubbeld. Dat verandert alles, want daardoor is het voor de meeste bestuurders mogelijk om het grootste deel van de tijd te rijden zonder benzine te verbranden. Ons record tijdens een testweek was 63 kilometer op één lading, mét inbegrip van een stuk snelweg.
Gedurende verschillende dagen gebruikten we alleen elektriciteit, opgeladen tijdens daluren, dus voor een paar euro’s. De geïntegreerde omvormer is er trouwens een van 7,4 kW. Ter info, met een ‘lege’ batterij – helemaal ontladen is ze nooit – neemt de 1.5 nog altijd genoegen met 6,7 l/100 km bij een rustig tempo op een gevarieerd wegparcours. Dat is nog meer dan redelijk voor een plug-inhybride auto van dit kaliber.
De nieuwe BMW 225e xDrive Active Tourer mag dan al een flink stuk zwaarder geworden zijn, dankzij de 245 pk waarover hij beschikt met beide motoren in actie, behoudt hij wel dezelfde uitstekende optrektijd van 0 tot 100 km/u als zijn voorganger: 7 seconden rond is even snel als de 223i met zijn 204 pk sterke 2,0 liter-benzinemotor.
De elektromotor van de BMW 225e xDrive Active Tourer voelt in de praktijk aan als een tweede turbo en zorgt altijd voor een dynamisch acceleratievermogen. De gerobotiseerde Steptronic-zevenbak waaraan de 1,5 liter-driecilinder is gekoppeld, zorgt altijd voor vloeiende schakelovergangen. En ook het samenspel tussen verbrandingsmotor en elektromotor verloopt schokvrij.
De elektromotor van de BMW 225e Active Tourer voelt in de praktijk aan als een tweede turbo en zorgt altijd voor een dynamisch acceleratievermogen.
Wanneer de 1.5-motor het in zijn eentje moet rooien, verliest de BMW 225e xDrive Active Tourer natuurlijk wel wat van zijn punch, maar de dappere driepitter slaat nooit een slecht figuur. Wel is zijn klank onder zwaardere belasting goed hoorbaar in het interieur – en de Beierse driepitter heeft nu niet bepaald de mooiste stem van de klas.
In een aaneenschakeling van bochten vertoont de BMW 225e xDrive Active Tourer dan wel niet de snedigheid van een 220i, die zo’n 300 kilogram lichter is. Maar het uitstekende onderstel, de zeer gunstige gewichtsverdeling en de spreiding van het aandrijfvermogen over de twee assen staan toch nog garant voor een uitstekende rijdynamiek.
De BMW 2 Reeks Active Tourer is geen adept van enorme wielen. Het verbaasde ons zelfs dat de optionele velgen van ons testmodel niet groter waren dan 17 duim – standaard doet 2 Active Tourer het met 16-duimers. Des te beter voor het rijcomfort, ook al blijft de rijervaring over het algemeen nog behoorlijk ‘strak maar verzorgd’, helemaal zoals we dat van het Duitse premiummerk gewend zijn.
De optionele M-kit van onze testwagen, die het koetswerk 15 millimeter lager legt, zouden we om die reden liever aan ons laten voorbijgaan, maar anderzijds waren we wel fan van de M Sport-stoelen. De bestuurderspost is verder uitnodigend en ruim, terwijl het panoramische open dak het interieur laat baden in het licht.
Verdict BMW 225e Active Tourer
De BMW 225e Active Tourer heeft veel kwaliteiten: zijn standing, de zachtheid als van een grote motor, het comfort en de stilte van een elektrische auto, maar ook het nodige dynamische rijplezier en – niet te vergeten – zijn functionaliteit (ook al moet hij het op dat laatste punt afleggen tegen de versies met enkele een verbrandingsmotor).
Kortom, dit is een uitstekende gezinswagen... die wel behoorlijk duur blijft: met de opties die wij als essentieel beschouwen (zoals het Premium Pack en Travel Pack) loopt de prijs van de BMW 225e xDrive Active Tourer al snel op tot zo’n 50.000 euro. Voor zelfstandigen en bedrijven blijft hij – voorlopig – wel nog fiscaal interessant.
- Zuinig, ook zonder elektrohulp
- Aangenaam aandrijfgeheel
- Toegenomen elektrisch rijbereik
- Minder praktisch
- Flinke gewichtstoename
- Geen echte xDrive
Verwante testen
12-07-2022
1
06-04-2022
Detailtests
BMW 220i Active Tourer: Exit eenvolumer?
De 2-Reeks Active Tourer, die in 2014 werd gelanceerd met vijf of zeven plaatsen, was BMW’s eerste telg in...
27
23-02-2022
Eerste tests
BMW 2 Active Tourer (2022) : Volhouder
Terwijl veel constructeurs niet langer investeren in het segment van de compacte eenvolumers, gaat BMW tegen die trend in...
17
In dit artikel : BMW, BMW 2 Reeks
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!