De Taycan was eind 2019 de eerste in serie geproduceerde elektrische Porsche. Op een dikke vier jaar tijd werden er bijna 150.000 exemplaren van verkocht, voornamelijk in de VS, Groot-Brittannië, Duitsland en China. Maar de wereld van de EV’s evolueert bliksemsnel, en dus is het intussen hoog tijd voor een update.
Design: koetswerk en interieur Porsche Taycan facelift
En Porsche heeft er werk van gemaakt: de Taycan (die naast als vierdeurs ook beschikbaar blijft als Sport Turismo en Cross Turismo) ging er op zo op goed als alle vlakken op vooruit. Nochtans zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen, want wat het uiterlijk betreft, moet je de aanpassingen met een loep gaan zoeken. De hertekende bumpers en lichtblokken vallen nog het meest op, net als de (optionele) van achteren uit verlichte merknaam op de achterkant.
Het interieur liet Porsche in grote lijnen ongemoeid: het dashboard is identiek gebleven, met nog altijd een overdaad aan schermen. Op dat van de voorste passagier kun je nu video’s in streaming bekijken. Het display voor de bestuurder toont dan weer enkele nieuwe gegevens rond de batterijstatus (temperatuur, actuele DC-laadsnelheid). De binnenruimte wijzigde uiteraard niet: achterin is nog altijd beenruimte in overvloed, maar wie groter is dan 1,85 meter, schuurt met zijn kruin tegen het dak aan.
Specificaties en prestaties Porsche Taycan facelift
Eveneens niet meteen zichtbaar is de vermogenswinst van de vernieuwde Porsche Taycan, te danken aan een nieuwe elektromotor op de achteras. De basisversie, met slechts één motor en achterwielaandrijving is daardoor voortaan 435 pk en 420 Nm sterk. Voor de Taycan 4S spreken we over 544 pk en 695 Nm – of zelfs 598 pk en 710 Nm met de optionele Performance Battery Plus – terwijl de Turbo en Turbo S nu respectievelijk 884 pk en 940 Nm en 952 en 1.100 Nm uit hun mouw schudden.
Afhankelijk van de versie wint de vernieuwde Porsche Taycan daardoor tussen 4 en 6 tienden op de sprint van 0 naar 100 km/u: de basis-Taycan klaart die klus nu in 4,8 seconden, voor de Turbo S is dat sprintje in amper 2,4 seconden gepiept. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de nieuwe Turbo GT van 1.108 pk…
Batterij Porsche Taycan facelift
Bij de betere prestaties horen ook nieuwe batterijen (nog altijd afkomstig van LG Chem). In de basisversie en de hier geteste Porsche Taycan 4S gaat de capaciteit van 79 naar 89 kWh (bruto), maar tegen meerprijs (voor een dikke 6.000 euro) kunnen ook zij het grotere Performance Plus-cellenpakket krijgen van de andere Taycans.
Dat zag zijn inhoud toenemen van 93 naar 105 kWh, zonder dat het pakket daarom groter of zwaarder werd – sterker nog, dankzij een betere energiedichtheid weegt het zelfs 9 kilo minder dan vroeger (634 kilogram).
Rijbereik Porsche Taycan facelift
Verder werden de omvormer en zijn software bijgewerkt, kan de Porsche aycan nu tot 400 kW aan kinetische energie recupereren, werd de thermische sturing geoptimaliseerd en monteert Porsche een nieuwe warmtepomp. Combineer dat alles en het rijbereik maakt een fikse sprong voorwaarts: tot 678 kilometer voor de basis-Taycan, of 175 kilometer meer dan vroeger.
Let wel, dat zijn officiële WLTP-cijfers, en dus met de nodige korrel zout te nemen. Wij maten tijdens deze kennismaking met een 4S een gemiddelde van 24,3 kWh/100 km, wat eerder overeenkomt met een dikke 400 kilometer.
Laadkenmerken Porsche Taycan facelift
De batterijen werken nog altijd met een spanning van 800 volt, maar het Performance Plus-pakket kan nu nog wat sneller laden aan een gelijkstroomstation, waar het nu vermogens aankan tot 320 in plaats van 270 kW. Het pakket bereikt dat hoge debiet nu ook sneller, zelfs bij lage buitentemperaturen, en houdt die piek ook langer vast (de cellen kunnen gedurende 5 minuten meer dan 300 kW aan).
In theorie trek je daarmee in 20 minuutjes het batterijpeil op van 20 naar 80 procent. Om optimaal te kunnen laden wordt de batterij ook al automatisch voorbereid wanneer je via de navigatie van de auto het adres van een DC-laadstation invoert.
Rijgedrag Porsche Taycan facelift
Welke motorversie je ook kiest, de Porsche Taycan is altijd een snelle jongen. Met het optionele Sport Chrono Pack krijgen de vierwielaangedreven varianten er een Push-to-Pass-functie bij, waarmee je via een druk op de knop gedurende 10 seconden nog wat extra vermogen (tot 95 pk afhankelijk van de versie) vrijmaakt, om in een flits te kunnen inhalen.
De Taycan heeft daarnaast ook recht op de nieuwe Porsche Active Ride-technologie: een actief elektrohydraulisch systeem dat de bodemvrijheid tot 5,5 centimeter kan opkrikken, om makkelijker te kunnen instappen, maar vooral alle koetswerkbewegingen (duiken, steigeren, rollen) countert.
Het resultaat is een Taycan die perfect vlak wordt gehouden, door in de bocht tegen te gaan leunen en zo de inzittenden sparen van zijdelingse G-krachten. Een bijzonder probate optie… maar ook een die schrikbarend duur is: 8.826 euro. Terwijl ze strikt genomen misschien niet nodig is, zo goed is ook de standaardophanging: de adaptieve luchtveren bieden een uitstekend compromis tussen comfort en dynamisme.
Ook het nauwkeurige stuur met zijn zuivere feedback draagt nog altijd zijn steentje bij en helpt om van deze Taycan nog immer een van de leukste EV’s van het moment te maken.
Verdict Porsche Taycan facelift
De Porsche Taycan was al erg geslaagd, deze facelift maakt deze elektrische auto nog wat beter. Kleine, maar gerichte aanpassingen komen zowel het rijbereik als de laadtijden ten goede, terwijl het onderstel qua dynamiek nog altijd tot de top behoort. Helaas kunnen we dat laatste ook van de prijzen zeggen…
Verwante testen
14-03-2024
10In dit artikel : Porsche, Porsche Taycan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!