Concept
Als laatste binnen de Volkswagen-groep kreeg ook Skoda begin 2020 een kleine SUV, hoewel die Kamiq er door zijn proporties eerder uitziet als een hoger op zijn poten staande middenklasser. Een cross-over dus, maar wel eentje die naar goede Skoda-traditie volop inzet op binnenruimte en praktische aspecten. Voor een auto van 4,24 meter biedt de Kamiq namelijk hopen beenruimte achterin, en de koffer is met 400 liter ruim genoeg voor een jong gezin.
De tijd dat een Skoda voor een knalprijs in de catalogus stond, is daarentegen voorbij. Meer nog, een Kamiq 1.5 TSI DSG is zelfs 1.500 euro duurder dan een compactere, maar even ruime Volkswagen T-Cross met hetzelfde aandrijfgeheel. En hoewel de Kamiq al meer dan behoorlijk uitgerust is, blijven er toch nog veel opties. Resultaat: onze 1.5 TSI DSG Style kostte met al zijn toeters en bellen net geen 40.000 euro.
Die 1.5 TSI is dan ook de topversie in het Kamiq-gamma. Ten opzichte van de al erg overtuigende 1.0 TSI belooft hij niet alleen straffere prestaties (8,4 seconden om naar 100 te spurten tegenover 10 seconden rond), maar vertoont hij ook een voller karakter: hij biedt meer koppel (200 Nm tegenover 150), waarbij dat maximum ook nog eens 500 o/m vroeger ter beschikking staat (vanaf 1.500 o/m, tegenover 2.000).
Rijgedrag
Die extra gewilligheid bij lage toeren is welkom, want de optionele DSG-zevenversnellingsbak past in de D-stand ook hier zijn vertrouwde strategie toe: zo snel mogelijk opschakelen, om het toerental – en daardoor het verbruik – maximaal te drukken. Tsja, op die manier worden de 150 paarden van de 1.5 TSI natuurlijk vakkundig de mond gesnoerd. Wie van deze versie toch wat brio verwacht, doet er dan ook goed aan de pook van de DSG in de Sport-stand te trekken.
Maar het extra koppel onderin van de 1.5 TSI heeft ook zijn nadelen: de voortrein heeft het knap lastig met de bijkomende newtonmeters. Op een vochtig wegdek is het bijna onmogelijk om met licht gedraaide wielen ietwat vlot van je plek te komen zonder dat de banden naar grip grabbelen. Hinderlijk om bijvoorbeeld snel een rotonde op te rijden vanuit stilstand...
In ieder geval is de Kamiq ook met 150 pk nog geen GTI: hij rijdt veilig en geruststellend, maar weinig speels. Een vlotte, maar brave gezinsauto dus, al zal niet iedereen gelukkig zijn met het stugge wegcontact van deze cross-over, dat nog uitvergroot werd door het sportchassis met twee standen van onze testauto. In feite een zinloze optie, want de Sport-stand ervan is volstrekt onbruikbaar: je voelt er elke rimpel in het wegdek mee.
Goed nieuws is dat de grotere veelzijdigheid van de 1.5 niet ten koste gaat van het verbruik. Wij kwamen na een week testrijden uit op 6,5 l/100 km. Een resultaat dat voor een groot stuk te danken is aan het feit dat de 1.5 TSI onder lage belasting twee van de vier cilinders buitenspel zet – en dat gebeurt in druk spitsverkeer vaker dan je zou denken.
Ons verdict
Je oog laten vallen op de Skoda Kamiq? Dan is deze 1.5 TSI zeker het overwegen waard. De meerprijs ten opzichte van de 1.0 TSI is niet overdreven (1.500 euro bij gelijke uitrusting) en je krijgt er een extra dosis veelzijdigheid voor in de plaats, met nog betere prestaties in ruil voor een schappelijk verbruik. Maar voor een goed begrip: ook 150 pk maakt van deze cross-over geen sportwagen, alleen een vlotte jongen.
- Aangenaam motorkarakter
- Verhouding prestaties-verbruik
- Binnenruimte
- Stug sportonderstel
- Trekkracht voortrein
- Niet goedkoop
Verwante testen
15-01-2020
3
15-01-2020
Detailtests
Skoda Kamiq 1.0 TSI 115 A : Tussen kleine en compacte SUV
Terwijl sommige constructeurs wat later dan andere op de SUV-trein zijn gesprongen, hebben ze hun gamma wel opmerkelijk snel...
33
07-09-2019
Eerste tests
Skoda Kamiq: Slim verpakt
Als laatste mainstreammerk binnen de VW-groep lanceert Skoda zijn kleine stads-SUV. En die pakt uit met de klassieke dada’s...
19
In dit artikel : Skoda, Skoda Kamiq
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!