Concept
Wie een beetje vertrouwd is met het Volkswagen-gamma, weet dat de naam Alltrack in Wolfsburg verwijst naar de softroaderversies van de breaks in het gamma. De Passat Variant heeft zo’n stoere uitvoering, en ook de recente Golf Variant bestaat weer als Alltrack. Visueel kun je hem herkennen aan zijn lichtjes hogere bodemvrijheid (+1,5 centimeter), maar vooral aan de zwarte kunststof rond zijn wielkasten, zijn GTI-achtige voorbumper, zijn mat verchroomde accenten en zijn specifieke velgen.
Eenmaal ingestapt – opgelet voor vuile broekspijpen door die dikke dorpelbeschermers – ontdek je het interieur uit zowat alle andere Golf-versies. Alleen de (goed steunende) stoelen met Alltrack-opschrift en enkele inzetstukken zijn specifiek. Verder zien we de digitale instrumenten en de nagenoeg volledig digitale interface uit de rest van het Golf-gamma, allebei op een scherm van 10 duim. Dat aanraakscherm zelf blijkt vrij intuïtief, maar de aanraaksliders eronder (voor volume en temperatuur) zijn een kleine ramp om te bedienen.
Door de amper verhoogde bodemvrijheid heb je voorin niet het gevoel hoger boven de weg te zitten of een beter overzicht of het andere verkeer te hebben. De rijhouding is niettemin verzorgd, en aan plaats is er geen gebrek, ook niet in de hoogte, zelfs niet met het optionele panoramadak. Achterin kunnen gerust twee of als het moet zelfs drie volwassenen mee – de Alltrack staat zoals elke Golf Variant op een langere wielbasis dan de vijfdeurs. En de koffer heeft een riant volume van 611 tot 1.642 liter.
Voor een gemotoriseerde achterklep moet je wel nog bijbetalen – misschien enigszins verrassend voor een versie die duidelijk bovenaan in het gamma wordt gepositioneerd. En zo zijn er wel meer hiaten in de standaarduitrusting. De stoelen zijn bijvoorbeeld nog gewoon handmatig verstelbaar, en ook een achteruitrijcamera vergt nog een extra financiële inspanning. Wél altijd van de partij op de Alltrack zijn het navigatiesysteem en matrix-ledkoplampen.
Rijgedrag
Dat Volkswagen de Alltrack als een topversie in het gamma beschouwt, mag duidelijk worden uit het motorpalet: deze avontuurlijke versie is enkel beschikbaar als 2.0 TSI 190 op benzine en met de hier geteste 2.0 TDI van 200 pk, twee krachtbronnen die niet verkrijgbaar zijn voor de klassieke Variant. In het geval van de diesel gaat het om dezelfde motor als in de sportieve Golf GTD, en de prestaties zijn dan ook behoorlijk indrukwekkend: Volkswagen claimt een 0-100-sprintje in 7,1 seconden een top van 229 km/u.
In de praktijk overtuigt deze tweeliter echter vooral door zijn grote reserves en zijn gretige karakter, zeker in het middenrif van het toerentalgebied. Tussensprintjes zijn maar een formaliteit, en de stevige duw in de rug in combinatie met de niet-onaangename brom tekenen voor flink wat rijplezier. Op één voorwaarde: dat het kleine pookje van de DSG-bak in ‘S’-staat, zodat de bak niet altijd eerst hoeft terug te schakelen.
Die stevige prestaties, in combinatie met een schappelijke dorst (6,1 l/100 km tijdens onze test) en de gemoedsrust van de vierwielaandrijving maken deze Alltrack geknipt om snel en sereen kilometers te vreten. Ook een slingerwegje schrikt deze stoere Golf Variant niet af: ondanks de licht verhoogde bodemvrijheid wordt het koetswerk altijd keurig onder controle gehouden... ten koste van een ‘Duits’ comfort. De souplesse en zachtheid die je associeert met een softroaderversie, heeft deze Alltrack in elk geval niet.
Van die terreineigenschappen hoeft u zich niet al te veel voor te stellen. De vierwielaandrijving is uiteraard een troef, en het Offroad-rijprogramma voegt onder meer een afdaalhulp toe, maar die extra 1,5 centimeter bodemvrijheid maakt plots geen offroadkampioen van deze Golf. Wél in zijn voordeel pleit zijn sleepvermogen: achter deze vierwielaangedreven 2.0 TDI mag je een aanhanger tot 2 ton hangen.
Verdict
Ruim, sterk, snel, zuinig en zowel thuis op de Autobahn als op een onverhard veldweggetje: deze Alltrack 2.0 TDI 4Motion is misschien wel de meest veelzijdige van het hele Volkswagen Golf-gamma. In het heersende anti-dieselklimaat klinkt het als vloeken in de kerk, maar dit is en blijft een uitstekende keuze voor de doorgewinterde kilometervreter, waarbij de vierwielaandrijving een extra dosis gemoedsrust zal brengen. De SUV-achtige opsmuk lijkt daarentegen vooral de marketingdoeleinden te dienen – en de prijs nog verder op te drijven.
- Verhouding prestaties-verbruik
- Interessant sleepvermogen
- Binnenruimte en koffer
- Hoge prijs
- Uitrustingslacunes
- Minder zacht dan verwacht
Verwante testen
09-07-2020
9In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!