Terwijl diesel in de kleinere categorieën heeft afgedaan, is de keuze voor benzine bij grote auto’s als deze Tiguan Allspace minder vanzelfsprekend. Het hoge gewicht van dergelijke auto’s –minstens 1,6 ton in het geval van deze 1.5 TSI – maakt namelijk dat het koppel bij lage toeren van een diesel erg welkom is. Nochtans doet ook deze drukgevoede 1.5-benzine het zeker niet slecht: vanaf 1.400 toeren heeft hij al 250 Nm te bieden. Oké, dat is minder dan de 340 Nm van de 2.0 TDI 150, maar het blijkt toch te volstaan. Temeer omdat de motor gretig in de toeren klimt en daarbij zijn vermogen mooi geleidelijk opbouwt – een plezier dat een diesel met zijn aan-uitkarakter nooit kan evenaren.
Het DSG-gevoel
Omdat een beetje toeren opzoeken wel een must is om de vaart erin te houden, is het niettemin aangewezen de (optionele) DSG-bak in de Sport-stand te zetten – zo niet moet de bak telkens nog terugschakelen wanneer je ietwat fatsoenlijk wilt versnellen. Op de zachtheid en schakelsnelheid van deze gerobotiseerde versnellingsbak is nog altijd niets aan te merken, maar zoals vaker hadden we wel een probleem (nu ja) met zijn aarzelende karakter bij het aanzetten: bij het wisselen tussen voor- en achteruit of wanneer het stop-startsysteem de motor heeft stilgelegd, duurt het naar ons gevoel net een tikkeltje te lang voor de bak aankoppelt en je weer kunt vertrekken.
Wie mooi wil zijn...
Voor de rest rijdt deze benzineversie net zoals de diesel: aangenaam en complexloos, maar niet bijster levendig noch comfortabel. Dat laatste lijkt voornamelijk te wijten aan de grote 19-duimvelgen met 255/45-banden onder onze testauto, die deel uitmaken van de R-Line-koetswerkkit. Die staat deze SUV evenwel zo goed dat wij voor één keer zouden overwegen om er toch wat comfort voor op te geven. Het ruime en goed afgewerkte interieur is een toonbeeld van ergonomie. Alleen de amateuristische manier waarop de twee kofferzitjes geïntegreerd zijn, getuigt allesbehalve van Deutsche Grundlichkeit.
Rekenoefening
Tijdens onze week met de Tiguan Allspace kwamen wij uit op een gemiddeld verbruik van 8,1 l/100 km. Maar als je veel korte ritten aflegt of een zware voet hebt, kan daar makkelijk nog 2 liter bijkomen. Globaal genomen ligt het verbruik ongeveer 2 liter hoger dan dat van de even krachtige 2.0 TDI 150. Dat lijkt veel, tot je begint te rekenen. Met een verschil van 2 liter aan de pomp moet je met de TDI al 100.000 kilometer rijden vooraleer je zijn meerprijs van dik 3.000 euro hebt terugverdiend. En dan hebben we nog niet eens gekeken naar het fiscale plaatje, want deze TSI valt in alle gewesten interessanter uit dan zijn TDI-broer, ook voor zelfstandigen en bedrijven (even sterke aftrekbaarheid, maar lagere VAA-bijdrage).
Ons verdict
De 1.5 TSI doet het verrassend goed in deze nochtans zware Tiguna Allspace. Ja, het verbruik is een factor om rekening mee te houden, maar als je een keer gaat rekenen, blijkt deze motor voor veel mensen interessanter dan de aanzienlijk duurdere 2.0 TDI. Het plezier van een benzinemotor die met een aangename stem in de toeren klimt, krijg je er zomaar bij.
- Aangename motor
- Ergonomie en afwerking
- Ruim interieur
- Slecht geïntegreerde kofferzitjes
- Trage DSG bij vertrekken
- Verbruik kan oplopen
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Tiguan Allspace
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!