Concept ARC Vector
De ARC Vector is een uniek ding. Er is geen sprake van een conventioneel frame, wel van een een monocoqueconstructie die de verbinding tussen het accupakket en de wielen verzorgt. Beide swingarmen zijn volledig opgetrokken uit koolstofvezel en daarom naast bijzonder stijf ook extreem licht, wat overigens ook geldt voor de eveneens uit koolstofvezel vervaardigde BST-wielen. Verder noteren we onder meer Stylema-remmen, een keyless-startsysteem met een polsband en riemaandrijving. Het digitale dashboard is bevestigd op de valse brandstoftank, die de laadpunten verstopt.
Het ontwikkelingsteam achter de ARC Vector wist dat een elektrische superbike zwaar zou zijn en koos daarom voor naafbesturing. Dit systeem scheidt het remmen en het sturen van de veerfunctie, waardoor je het extra gewicht van het accupakket minder snel gewaarwordt. Een extreme balhoofdhoek van 20° moet niettemin voor een flitsend stuurgedrag zorgen. Nu biedt dat elektrische aandrijfgeheel ook voordelen. Zo moesten de ingenieurs bij de ontwikkeling van het rijwielgedeelte niet worstelen met de krappe ruimtes om een radiator of een uitlaatsysteem weg te moffelen.
Weggedrag ARC Vector
Aanvankelijk voel je dat de ARC Vector 240 kilogram op de weegschaal zet, vooral wanneer je de elektrische sportmotor aan de hand probeert te manoeuvreren. Eens in het zadel voelt het snel een stuk lichtvoetiger aan. Nu is het wel wennen geblazen aan die naafbesturing met agressieve balhoefdhoek: je moet jezelf echt dwingen om later in te sturen dan je gewoon bent. Het duurt even voor je die techniek in de vingers hebt, een periode waarin je leert dat de ARC Vector bijzonder weinig input - zowel via het stuur als via de voetsteunen - nodig heeft om van richting te veranderen. Probeer evenwel niet om in een straat te keren, want de draaicirkel is gigantisch.
De ARC Vector ontpopt zich snel tot een van de vlotst sturende elektromotoren waarmee we tot dusver konden rijden. Het is geen masochistische ervaring, wegens gezegend met opvallend veel souplesse op veervlak. Het ophangingsconcept zorgt ervoor dat er nauwelijks sprake is van enige gewichtsverplaatsing bij het hard accelereren of het stevig remmen, al blijft er net voldoende "natuurlijk gevoel" in het rijwielgedeelte over. Alleen die Öhlins achteraan staat wat strak gedempt, een direct gevolg van het feit dat de schokdemper direct is opgehangen aan de swingarm - dus zonder linksysteem.
De ARC Vector wordt aangedreven door een elektrische motor die een piekvermogen van 117 pk paart aan een maximumkoppel van 173 Nm, power die op het achterwiel gezet wordt via een riemaandrijving. De acceleraties zijn simpelweg verschroeiend, met een 0 tot 100 km/u-sprintje in 3,1 seconden. De topsnelheid wordt elektronisch gelimiteerd op 200 km/u. Je rijstijl bepaalt hoe ver je geraakt vooraleer de ARC Vector aan de stekker moet. Volgens de Engelse constructeur schommelt het rijbereik tussen de 310 kilometer bij normaal gebruik en een 190 kilometer bij stevig "gassen".
Verdict ARC Vector
Het resultaat is meer dan de indrukwekkende som der delen, want de ARC Vector is een verbluffend goede motorfiets. Eentje die zeer licht stuurt, zijn bestuurder veel feedback schenkt en gezegend is met zowat perfecte remmen.
De wat agressief reagerende elektromotor zorgt intussen voor bakken koppel, wat resulteert in flitsende hernemingen. Natuurlijk mis je de sound van een hoogtoerige verbrandingsmotor, maar dat zoemende geluid heeft ook wel iets. Alleen die prijs, want 108.000 euro is wel erg veel geld. Zelfs voor deze ARC Vector.
Foto's: Jason Critchell // Bron: Lees het volledige testverslag van de ARC Vector in Motorrijder.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!