Motorfietstests / BMW C 400 GT : Premium eencilinder
BMW biedt ook van zijn maxiscooter meerdere varianten aan op een en dezelfde technische basis: na de wat ‘aparte’ C 400 X maken we nu kennis met de C 400 GT, een echte premium eencilinder.
Het aanbod aan maxiscooters met een 400 cc-motor is nog nooit zo uitgebreid geweest. De Kymco XCiting S 400i, de Suzuki Burgman 400 en de Yamaha XMAX 400 kregen er zopas twee rivalen bij uit de BMW-stal. De eerste is de vorig jaar voorgestelde C 400 X, een scooter met een op zijn zachtst gezegd atypisch voorkomen, die wist te verleiden door zijn dynamisme, zijn wendbaarheid, zijn efficiënte remmen en zijn afwerking van topniveau. Minder goed scoorde hij met zijn wat krappe schokdemping achteraan, zijn kleine en vaste windscherm en zijn hoge prijs, zelfs zonder opties.
Vandaag maken we kennis met zijn Gran Turismo-broer. Op motorvlak heeft de GT niets nieuws te bieden ten opzichte van de C 400 X. Het gaat hier om dezelfde vloeistofgekoelde eencilinder van 34 pk bij 7.500 o/m en 35 Nm bij 6.000 o/m, gekoppeld aan een CVT. Vooraan heeft de C 400 GT een telescopische vork, achteraan maakt deze BMW gebruik van een dubbele veerpoot. Zoals het een GT past, kreeg de ophanging andere afstellingen met langere veerwegen, om een goed compromis te kunnen bieden tussen dynamiek en comfort. Remmen doet de C 400 GT met twee schijven vooraan en een enkele schijf achteraan, allemaal met een diameter van 265 millimeter. Uiteraard is een ABS standaard. De 400 GT, die bijzonder elegant en zonder twijfel minder omstreden oogt dan de 400 X, is voorzien van aerodynamisch gevormde ledkoplampen, een zadel met afzonderlijke ruggensteun voor de bestuurder en treeplanken in plaats van gewoon voetsteunen voor de passagier.
Boven het stuur zit een moderne en lichtrijke instrumentencluster met kleurenscherm van 6,5 duim. Dankzij multifunctionele knoppen heeft de bestuurder snel toegang tot alle connectiviteitsfuncties. Het is zelfs mogelijk onderweg te telefoneren of muziek te beluisteren en ondertussen de instructies te volgen van het navigatiesysteem. Het startscherm geeft de snelheid weer, de temperatuur, het uur en de gereden tijd. Kortom, het geheel is hypermodern en supercompleet en bovendien perfect leesbaar in alle omstandigheden. Helaas is dat 6,5 duim groot kleurenscherm een optie... van 655 euro.
- Zitcomfort
- Modern instrumentenbord
- Pittige motor
- Laadvolume
- Hoge prijs
- Bijtkracht remmen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Honda HR-V 5d 1.5 i-VTEC HEV Advance (2024)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 TI AWD (2022)
-
Algemene tevredenheid : 20/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Opel Crossland X 1.2 81kW Turbo S/S Auto Ultimate (2019)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen