Concept
Harley-Davidson levert zware inspanningen om een nieuw publiek en nieuwe markten aan te boren. Met de LiveWire is de Amerikaanse constructeur de eerste klassieke motorbouwer die een elektrische motorfierts aan het gamma heeft toegevoegd, al wordt het model in de markt gezet als een apart merk. Een beetje naar het voorbeeld van Citroën en DS. Maar minstens zo gewaagd is deze Pan America, de flink uit de kluiten gewassen adventure uit Milwaukee. Een moedige keuze, want dit segment scheert bijzonder hoge toppen met motorfietsen zoals de onvermijdelijke BMW R 1250 GS, de Ducati Multistrada V4 en de KTM 1290 Super Adventure.
Het design vraagt wat gewenning, maar het motorblok charmeert wel meteen. Het gaat om een V-twin onder een blokhoek van 60 graden met een cilinderinhoud van 1.252 cc, een piekvermogen van 150 pk en een maximumkoppel van 127 Nm. Zo rond de 4.000 toeren toont de krachtbron zich zijdezacht, maar vanaf de 6.500 omwentelingen knalt de zweep en lost de Harley-Davidson Pan America een eindschot waar de concurrentie enkel kan naar kijken. Tijdens de vergelijkende test met de eerder genoemde referenties bleek enkel de KTM iets sneller te hernemen, maar de BMW en de Ducati kregen genadeloos op hun donder. Alleen de injectie gooit wat roet in het eten: te sponzig in de zachtere rijmodi en te agressief in de sportievere settings.
Rijgedrag
Een Harley-Davidson dient om rechtdoor te rijden, zo hebben we het allemaal geleerd. Maar deze Pan America is niet ontwikkeld voor de Route 66, maar voor de stoffige zandwegen ernaast. En daar mogen gerust. bochten inzitten, want het rijwilegedeelte laat zich op weinig fouten betrappen. Juist jammer dat de Harley wat zwaarder is dan de directe concurrentie, waardoor de Pan America minder flitsend stuurt dan bijvoorbeeld de Ducati Multistrada. Off-roadtripjes vormen evenmin een probleem, met de juiste banden geraak je een heel eind op onverhard.
Optioneel kan je de Harley-Davidson Pan America uitrusten met een adaptieve rijhoogte, waarbij de vering wat inzakt wanneer je bijna tot stilstand komt. Dat zorgt ervoor dat ook kleinere personen met deze beer van een adventure bike op schok kunnen, zonder de vrees het gevaarte op zijn kant te leggen bij het stoplicht. Geniaal eigenlijk, waarom is nieman daar eerder opgekomen? Nog goede punten op het rapport voor het zitcomfort en voor de windbescherming, waardoor je het moeitelioos een hele dag uithoudt op de Pan America. Ook leuk: het dashboard beschikt over een aanraakscherm.
De grootste verrassing? De prijs. We verwachten ons aan een gepeperd prijskaartje, in de buurt van de bijzonder dure BMW, Ducati en KTM. Maar de Harley-Davidson Pan America staat bij de dealer vanaf 16.495 euro, de met hoogwaardigere hardware - elektronische demping van Showa - gezegende S-versie verandert vanaf 19.495 euro van eigenaar.
Verdict
De Harley-Davidson Pan America is het model waarmee de Amerikanen wil tonen dat ze meer in hun mars hebben dan de cruisers en choppers die we allemaal kennen. En daar zijn ze verrassend genoeg in geslaagd. Het is geen GS-killer, neen. Maar de Harley-Davidson Pan America komt wel verdraaid dicht in de buurt. En dat is niet slecht voor een eerste poging in een voor hun onbekend marktsegment. Vergeet niet dat de BMW GS zoals we die nu kennen uit 1994 stamt en jaren nodig heeft gehad om uit te groeien tot de dominante kracht die hij vandaag is.
De Pan America voelt goed doordacht aan en beschikt over een gezonde basis, maar er blijven wel een heleboel aandachtspunten. Dan denken we aan de injectie, de afwerking en het gewicht. Daar et Harley-Davidson wel een beresterk blok en een verrassend milde prijs tegenover. Good job, Yankees!
Bron: Lees het volledige testverslag in Motorrijder magazine
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!