Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Honda CB 1100 RS : Retro-Racing

De CB 1100 was oorspronkelijk een herinterpretatie van de CB 750 Four uit 1969. Maar met zijn derde evolutie neigt deze RS-versie veeleer naar de eerste 1100 Bol d’or, een superbike avant la lettre…

Ze zijn zeldzaam, de machines die bij hun overgang naar de Euro 4-norm aan karakter winnen. Maar de nieuwe CB 1100 RS behoort wel degelijk tot deze categorie. Op zijn zijstandaard rustend in het hart van het verlaten circuit van Terramar (in Spanje) gorgelt zijn met lucht en olie gekoelde viercilinder van 1.140 cc alsof hij nog steeds gevoed wordt door goeie ouwe carburatoren. Zijn dubbele uitlaat spint gezapig en laat zijn sound weerklinken tegen de wanden van de banking. En we worden al snel bevangen door de drang om hem te bespringen, zoals Freddie Spencer in de hoogdagen van de Superbike… Zijn 90 pk sterke krachtbron met dubbele nokkenas is een knap staaltje van mechaniek dat nog beter aansluit bij de afgeronde benzinetank die erboven troont. Aan het stuur heb je een prachtig zicht op de kleppendeksels en hoor je nu nog beter het getik van de koelvinnen van 2 millimeter tijdens het afkoelen.

Maar laten we het verzorgde nieuwe design eens van nabij bekijken. Het zadel is minder dik, maar nog steeds zeer breed achteraan en sluit nu beter aan op het achterframe. In de ronde, chroomomrande koplamp dartelen tal van leds, als vuurvliegjes. Het fraaie hoekige achterlicht en de fijne richtingaanwijzers maken gebruik van dezelfde technologie. Tot slot ging ook de afwerkingskwaliteit erop vooruit, om nu haast onberispelijk te zijn. Maar daar blijft het niet bij qua evoluties. Hoewel aan het stalen chassis met dubbel hulpframe op zich weinig verandert (met een naloop van 26 in plaats van 27 graden), krijgt het onderstel van de RS een enorme wieldraagarm van geborsteld aluminium die is opgehangen aan Showa-dempers met een apart reservoir, een voorvork met een grote diameter (43 millimeter) en een verstelbare voorspanning, evenals radiaal gemonteerde Tokico-remklauwen met vier zuigers. De aluminiumvelgen zijn 17 duim groot (tegenover 18 duim voor de spaakvelgen van de EX) en de achtervelg werd breder (180), zodat nu wat sportievere rubbers gemonteerd kunnen worden dan vroeger.

  • Design en afwerking 
  • Motorsensaties 
  • Verbeterd rijwielgedeelte
  • Hoog gewicht
  • Bodemvrijheid 
  • Prijs 

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars