Motorfietstests / Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports
Honda laat zijn Africa Twin nogmaals evolueren… maar ditmaal veel diepgaander dan het op het eerste gezicht lijkt. Hoewel alleen de kenners de nieuwe generatie zullen onderscheiden van de oude, zijn er tal van veranderingen te noteren onder het nagenoeg ongewijzigde uiterlijk.
Voor 2020 verandert Honda’s Africa Twin van naam, want voortaan moeten we het hebben over de CRF1100L. De cilinderinhoud werd namelijk vergroot tot 1.084 cc, terwijl het vermogen evolueerde van 95 naar 102 pk en het koppel van 99 naar 105 Nm. Het gaat hier om de eerste Honda-motor die beantwoordt aan de toekomstige Euro 5-uitstootnorm. De krachtbron wordt rijkelijk bijgestaan door de elektronica, onder meer dankzij de aanwezigheid van een zesassige IMU-sturing, die realtime rol-, duik- en gierneigingen meet. Deze centrale zorgt voor een optimaal management van de tractiecontrole, het bochten-ABS, het antiwheeliesysteem en het anti-achterwielliftsysteem. Voor de machines die zijn uitgerust met de DCT-bak, komen de IMU en de hellingsensor tussenbeide om te schakelen naar-gelang van de situatie.
Voor de rijder is de evolutie goed merkbaar: dit nieuwe systeem biedt voortaan zes rijmodi, drie steigerniveaus (plus een ‘off’-modus), vier vermogensniveaus en drie motorremniveaus, terwijl de tractiecontrole boven op de ‘off’-modus zijn zeven instelmogelijkheden behoudt en een groter werkingsbereik mogelijk maakt. Er zijn vier voorafbepaalde programma’s (Tour, Urban, Gravel, Off-road), en daarna twee gepersonaliseerde configuraties (User 1 & 2). Maar ook in de vier voorafbepaalde modi kun je elke voorinstelling te allen tijde wijzigen.
Een nieuw instrumentenbord met tft-aanraakscherm van 6,5 duim (een primeur bij Honda) doet dienst als interface tussen mens en machine. Via de bedieningselementen aan het stuur – of bij stilstand rechtstreeks via het scherm – kun je de Africa Twin dus naar believen configureren. Maar terwijl de rijmodi gemakkelijk te selecteren zijn via het imposante bedieningscluster links, vergt de invoer van subtielere instellingen wel enige gewenning. En hier en daar roept de ergonomie zelfs wat vragen op. Voor de handvatverwarming moet je bijvoorbeeld eerst met je rechterhand een knop bedienen en vervolgens een andere met je linkerhand…
- Even gebruiksvriendelijk als efficiënt
- Overtuigende EERA-ophanging
- Aangename DCT-bak
- Aanzienlijke prijsstijging
- Complexe instellingen
- Te hoge voorruit
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Honda HR-V 5d 1.5 i-VTEC HEV Advance (2024)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 TI AWD (2022)
-
Algemene tevredenheid : 20/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Opel Crossland X 1.2 81kW Turbo S/S Auto Ultimate (2019)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen