Concept
Indian pakt ieder jaar uit met een aantal nieuwe of vernieuwde modellen. Voor het jongste trio cruisers haalde de marketingafdeling een legendarische naam onder het stof vandaan. De nieuwe Chief is er in drie versies: de Chief Dark Horse, de Chief Bobber Dark Horse en de Super Chief Limited.
Doet de modelnaam Chief een belletje rinkelen, dan denk je ongetwijfeld aan een joekel van een cruiser met een al even gigantisch voorspatbord en daarbovenop een trots indianenhoofd. Veeg dat beeld maar meteen van je netvlies, want de nieuwe Indian Chief positioneert zich anders. De Chief Dark Horse en Chief Bobber Dark Horse zijn pure bobber/choppers, de Super Chief Limited heeft met een windscherm ter grootte van een verandadeur, leren zijtassen en floorboards ook toercapaciteiten. Op de testdag in de Ardennen reden we voornamelijk met de Chief Dark Horse.
Nog voor je één meter met de Indian Chief Dark Horse gereden hebt, ben je wel al twee keer onder de indruk. Ten eerste omdat designer Ola Stenegard (ex-BMW) een fantastisch coole motor uit zijn pen heeft geschud en ten tweede omdat de machine tot in de details piekfijn is afgewerkt. Hoewel je aanvankelijk denkt dat het dashboard een eenvoudig rond klokje is, betreft het wel degelijk een kleurentouchscreen waarop je alle mogelijke informatie (inclusief navigatie-aanwijzingen) helder en duidelijk te zien krijgt. De Chiefs zijn voorzien van een sleutelloos startsysteem en uitgerust met een USB-aansluiting.
Rijgedrag
In het zadel valt de 304 kilo zware Indian Chief een stuk compacter en kleiner uit dan verwacht en vanaf het moment dat je de wielen laat rollen, wordt hij nog een stuk lichter. Worden cruisers steevast met de begrippen ‘zwaar’ en ‘traag’ geassocieerd, op de Chief is dat zeker niet zo. Deze Indian voelt niet alleen compacter aan dan verwacht, het Thunderstroke 116-blok perst er ook bepaald geen slappe brij uit.
In Sport-rijmodus reageert de 1.890cc V-twin zo gretig op elke impuls van de rechterhand dat het eigenlijk een tikkeltje van het goede te veel is, al helemaal als je cruisernormen hanteert. Overschakelen naar de Touring-modus dan maar, al heeft dat absoluut niet het gehoopte resultaat. Touring heeft last van een vertraging op de gasrespons die wel handig kan zijn als je driehonderd kilometer rechtdoor buffelt op een snelweg, maar zodra je iets vlotter wil rijden werkt de vertraging op een draai aan het gashendel al snel op de zenuwen. Gelukkig is er nog de Normal-modus, die een stuk neutraler reageert als je het gas open- of dichtschroeft.
Nog zo’n vooroordeel over cruisers en bobbers is dat ze alleen in de showroom comfortabel zitten. Meestal hebben de machines in kwestie dermate weinig veerweg dat de vering keihard moet worden afgesteld om te voorkomen dat de boel doorslaat op de eerste de beste verkeersdrempel. Niks van dat alles bij de Indian Chief Dark Horse, want hoewel die slechts 75 mm aan veerweg in de aanbieding heeft, is het comfort verbluffend. Heb je een verkeersdrempel te laat opmerkt - omdat je dankzij het Thunderstroke 116 blok te hard reed en door de matige remmen onvoldoende kon vertragen - dan word je beslist niet door de doorslaande achtervering naar de maan gelanceerd. De manier waarop de vering van de Chief grote en kleine oneffenheden in het wegdek filtert, is zonder meer verbluffend.
Verdict
Met zijn hoger stuur en zijn spaakwielen van 16-inch spaakwielen voor en achter (de Chief Dark Horse heeft een voorwiel van 19 duiml) zit de Chief Bobber Dark Horse iets ‘normaler’ dan de Indian Chief Dark Horse; qua stuurgedrag, afwerking en krachtbron zijn de twee voor de rest identiek. Zoals gezegd voegt de Super Chief Limited wat toercapaciteiten aan het pakket toe. De drie nieuwe Indians zijn stevig geprijsd, maar wel correct als je bedenkt wat je er allemaal voor in de plaats krijgt: een piekfijn afgewerkte motor met bakken uitstraling, een potent motorblok en vering die fantastisch werk levert.
Bron: je kan de uitgebreide test van de Indian Chief Dark Horse nalezen in Motorrijder-magazine.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!