Motorfietstests / Indian Pursuit Limited (2023) - met PowerPlus-power
De Indian Pursuit combineert de luxe van de Roadmaster met de power van de Challenger. AutoGids doet de test met de Limited.
Concept Indian Pursuit Limited
De nieuwe Indian Pursuit is net als de Roadmaster een volledig uitgeruste toermotor, maar in dit geval met het watergekoeld PowerPlus-blok als basis en met de topkuip op het frame gemonteerd. De door ons geteste Limited -versie krijgt een heleboel chroom gepast, terwijl de Dark Horse een heleboel onderdelen in een zwarte laklaag verpakt - een kwestie van smaak.
Hoewel het zadel van de Indian Pursuit amper 672 mm boven de grond zweeft, kan je maar beter zorgen dat je stabiel zit als je de motor van de zijstandaard duwt. Hopelijk heb je trouwens bij het parkeren een beetje vooruitgedacht, want de Pursuit is niet van een achteruitversnelling voorzien. Wat je ook zou kunnen missen op een toermachine uit deze categorie is hak-teenschakeling.
Voor de rest is het 127 pk en 178 Nm sterke PowerPlus-blok om door een ringetje te halen. Of beter een ring, want deze watergekoelde V-twinmotor heeft een cilinderinhoud van 1.768 cc. Deze loebas mag dan 400 kilogram wegen, toch sleurt de Indian Pursuit de stenen uit de grond bij het accelereren. En dat werk bijzonder verslavend.
Laar als de naald richting 180 km/u kogelt, begint het schip aardig te deinen en gooit de kapitein uit voorzorg best een ankertje uit. De Brembo’s hebben hun handen vol aan de Indian Pursuit Limited, maar slagen samen met de motorrem wel in een doeltreffende vertraging. En maar goed ook.
Rijgedrag Indian Pursuit Limited
Gezien zijn omvang en gewicht is het logisch dat de Indian Pursuit Limited geen motor is die je met de vingers in de neus op een zakdoek draait. In het betere bochtenwerk is het belangrijk om je lijnen doordacht uit te zetten, halfweg een haarspeld nog eventjes de rijlijn bijschaven is niet vanzelfsprekend. Wil je verder vooruitkijken dan je oog reikt, dan kan je een beroep doen op het 7” Ride Command-scherm dat compatibel is met Apple Carplay. Beter een degelijk bestaand systeem integreren dan zelf iets ontwikkelen, moet de gedachte daarachter geweest zijn.
Dat Ride Command-display is trouwens een touchscreen, wat tot een kinderlijk eenvoudige bediening en selectie van ongeveer drie miljoen functies leidt. Hier voer je ook je lichaamsgewicht en het gewicht van de bagage in zodat de Fox-achtervering de veervoorspanning kan aanpassen. De voorvering is niet instelbaar. Met 130 mm aan veerweg voor- en 114 mm achteraan heeft de Indian Pursuit genoeg incasseringsvermogen om comfortabel van Parijs naar Roubaix te jakkeren.
Om te voorkomen dat je billen bij traag verkeer geroosterd worden, schakelt het PowerPlus-blok de achterste cilinder uit. Nog te warm? Dan kan je een beroep doen op de zaderverkoeling, waarbij grafeen geactiveerd wordt om je achterwerk gekoeld te houden.
Verdict Indian Pursuit Limited
De Indian Pursuit Limited is indrukwekkend in vele opzichten. Hij is niet alleen indrukwekkend groot en zwaar, de watergekoelde V-twin is ook zo imponerend dat hij weinig moeite heeft met het halve ton staal en vlees dat hij aan de rol moet krijgen.
Minstens even indrukwekkend is de afwerking van de motor. Het feit dat de topkuip op het frame bevestigd is, komt het stuurgedrag dan weer ten goede. In België kost de Indian Pursuit Limited 35.290 euro, de Dark Horse verandert vanaf 35.790 euro van eigenaar.
Bron: Lees het volledige testverslag van de Indian Pursuit Limited in Motorrijder.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Honda HR-V 5d 1.5 i-VTEC HEV Advance (2024)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 TI AWD (2022)
-
Algemene tevredenheid : 20/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Opel Crossland X 1.2 81kW Turbo S/S Auto Ultimate (2019)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen