Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / KTM 390 Duke : Grote broer

Geschreven door Laurent Cortvrindt op

De 125 en 390 Duke mogen dan wel als twee druppels water op elkaar lijken, maar tussen beide zit een hemelsbreed verschil: het drievoud aan cilinderinhoud en pk’s voor amper 1.000 euro extra.

Zet een KTM 125 Duke naast een 390 en het lijkt wel of je naar een eeneiige tweeling kijkt. Er zijn namelijk amper verschillen tussen beide. De eerste drie zijn van visuele aard: stickers ‘125’ of ‘390’, zwarte of oranje velgen en een voorste remschijf die 20 millimeter kleiner of groter is. Verder zijn de koppelings- en remhendel instelbaar op de 390 en is de grote broer uitgerust met een bekrachtigde koppeling. De overige verschillen zitten hem in de motor, die bijna drie keer zo krachtig is. Dat de 390 Duke 10 kilogram meer op de weegschaal zet, hoeft dan ook geen probleem te zijn. Voor het overige lijkt alles daarentegen absoluut identiek: de ophanging, het chassis, de afmetingen, enzovoort. Voor een meerprijs van nauwelijks 1.000 euro heeft de 390 met andere woorden heel wat meer te bieden dan de 125. 

De rijhouding, met het boven­lichaam een beetje naar achteren, is iets minder radicaal dan op de 125. Dankzij een schuiner zadel en een iets hoger en meer naar voren opgesteld stuur zit je meer voorovergebogen, terwijl je ook met de knieën en voeten iets meer naar voren zit. Ondanks de compacte afmetingen van de machine heb ik met mijn 1,80 meter qua zitcomfort alvast niet te klagen. Het tft-scherm waarmee de 390 is uitgerust, past zich automatisch aan de lichtomstandigheden aan om altijd een optimale leesbaarheid te garanderen. De boordcomputer lijkt relatief compleet te zijn: twee tripmeters, datum, klok, batterijstatus, gemiddeld verbruik, rijbereik, brandstofpeilmeter, snelheid, toerental, enzovoort. De optie KTM My Ride voegt daar ook nog eens een bluetoothverbinding voor smartphones aan toe, om inkomende gesprekken aan te nemen of een afspeellijst te laden. 

  • Krachtige kleine eencilinder
  • Verhouding prijs-prestaties
  • Verbruik, rijbereik 
  • Motor met klopneigingen
  • Trillingen 
  • Krap remvermogen op de limiet

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars