Motorfietstests / Bimota Tesi H2 (2023) - Kawa-crazy
Dankzij het samenwerkingsverband met Kawasaki zag Bimota zijn kans schoon de Tesi-naafbesturing uit de jaren negentig af te stoffen. Maar hoe pakt dat uit in combinatie met de 231 pk sterke Supercharger-motor van de Kawasaki H2? AutoGids doet de test.
Concept Bimota Tesi H2
Dankzij de samenwerking met grootmacht Kawasaki kan het exotische Bimota gebruikmaken van Japanse toptechnologie, zowel op het gebied van software als van hardware. In het geval van de Bimota Tesi H2 wordt de krankzinnige supercharger-krachtbron van de Kawasaki H2 gecombineerd met de eigenzinnige naafbesturing, zoals die in de jaren 80 uitgetekend werd door Pierluigi Marconi.
De Bimota Tesi H2 wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde vier-in-lijn, een 1 liter-blok dat een supercharger gebruikt om het vermogen op te krikken naar 231 pk. Het maximale koppel bedraagt 142 Nm en wordt bereikt bij 11.000 toeren per minuut.
Die power heeft dan ook geen enkele moeite met de 219 kilogram die deze Bimota op de weegschaal zet. Het H2-blok van Kawasaki is nog gecertificeerd volgens de Euro 4-norm, wat meteen het nogal uit de kluiten gewassen uitlaatsysteem verklaart. Hoe dan ook, zowel de powerkick als de soundtrack van die supercharger zijn ronduit verslavend.
Rijgedrag Bimota Tesi H2
Aanvankelijk voelt de Bimota Tesi H2 erg onwenning aan. Dat de eerste sessie op het Circuit van Modena gereden wordt in koude en vochtige omstandigheden is daar niet vreemd aan. Maar naarmate de Bridgestone-banden opgewarmd geraken en we meer circuitkennis vergaren, worden man en machine alsnog dikke vrienden.
Het geringe gewicht en het lage zwaartepunt zorgen ervoor dat de van de Bimota Tesi H2 verrassend eenvoudig van richting verandert en zich opmerkelijk vloeiend door de snellere circuitsecties laat jagen. De speciale set-up zorgt voor speciale sensaties onder het remmen. De voorkant duikt niet, hoe hard je ook in de ankers gaat. En daardoor kan je ontzettend laat remmen. Omdat je altijd veerweg overhoudt, komt de stabiliteit zelden in het gedrang. Al steekt het bochten-ABS van Kawasaki ook een handje toe, natuurlijk.
Na enkele circuitsessies zijn we helemaal gewend geraakt aan de speciale voorkant van de Bimota Tesi H2 en is de aanvankelijke onwenningheid helemaal verdwenen. Geen moment ervaren we onderstuur, noch een gebrek aan grip. Alles verloopt opvallend voorspelbaar en maar goed ook, want die supercharger dwingt je tot een bloedsnel tempo.
Verdict Bimota Tesi H2
De Bimota Tesi H2 is niet ieders kopje thee. Die geweldige Kawasaki-krachtbron blaast je genadeloos van je sokken, al is de injectie bij lage toeren wel aan de agressieve kant. Maar het is vooral die naafbesturing die wat inlevingsvermogen vraagt. Er zijn nu eenmaal een heleboel veel goedkopere motoren die minstens even goed of zelfs een stuk beter presteren.
Maar de Bimota Tesi H2 is geen machine waarmee je het circuit opgaat om naar die laatste duizendste van een seconde te zoeken, maar een uniek pretpakket dat waanzinnige power verpakt in een exclusieve jas. Geweldig toch dat er nog ontwerpers zijn die dit soort extravagantie bedenken én durven uitvoeren, op een succesvolle manier bovendien.
De productie van de Bimota Tesi H2 wordt beperkt tot 250 exemplaren, die zo maar eventjes 64.000 euro per stuk kosten. Maar je haalt je wel iets bijzonders in huis.
Bron: Lees het volledige testverslag van de Bimota Tesi H2 in de Koopgids 2023 van Motorrijder.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Honda HR-V 5d 1.5 i-VTEC HEV Advance (2024)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 TI AWD (2022)
-
Algemene tevredenheid : 20/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Opel Crossland X 1.2 81kW Turbo S/S Auto Ultimate (2019)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen