Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Ducati XDiavel – Go West

Geschreven door Laurent Cortvrindt op

Met de XDiavel lanceert Ducati een cruiser die resoluut op de Noord-Amerikaanse markt mikt. Met dit model wil de motorfietsbouwer dan ook voet aan grond krijgen in het Eldorado van de tweewielers.

Voor de ontwikkeling van de XDiavel heeft Ducati eerst grondig de Amerikaanse markt gescreend. De Italianen zijn zelfs op bezoek gegaan bij de bekendste preparateurs in de VS, allemaal om een beter inzicht te krijgen hoe motorrijders in de States hun tweewieler beleven. De XDiavel, die zich onderscheidt door zijn zwarte kleur, laat zich samenvatten in drie getallen: 40, 60 en 5000. De ‘40’ verwijst naar zijn maximale hellingshoek in graden, de ‘60’ naar het aantal ergonomische combinaties, dankzij vijf verschillende zadels (van 745 tot 775 millimeter, in comfortversie of van leder) en drie posities van stuur en voetsteunen. En de ‘5000’ is het toerental waarbij de 1.262 cc grote tweecilinder zijn maximumkoppel van 131 Nm al vrijgeeft. Om het belang van de Amerikaanse afzetmarkt voor Ducati te onderstrepen had de motorfietsbouwer ons uitgenodigd in het hinterland van het San Diego. Maar van het doorgaans zo milde Californische klimaat was tijdens ons bezoek weinig te merken: er stond een stormachtige wind, de wegen lagen er nat bij en de temperaturen schommelden tussen 3 en 7 graden Celsius. Ideale omstandigheden dus om de tractiecontrole en het ABS van de XDiavel naar waarde te schatten... Met zijn lage zadel, zijn behoorlijk breed uitgevallen stuur, zijn zwaartepunt dicht bij de grond en zijn meer dan schappelijke draaicirkel weet deze motorfi ets ons van bij de eerste (stads)meters aangenaam te verrassen door zijn wendbaarheid, al moeten we wel even wennen aan de ver naar voren geplaatste voetsteunen. De koppeling blijft een beetje zwaar aanvoelen, de eerste versnelling laat zich wat luidruchtig inschakelen en onder 2.500 toeren vertoont de tweecilinder behoorlijk wat schokken, maar eerlijk is eerlijk: we hadden het bruter verwacht. Het zadel ondersteunt je achterste perfect, maar maakt het onmogelijk een beetje te verzitten, om stijfheid te voorkomen. Toch leer je de cruiserzithouding al snel op prijs stellen, waarmee je zelfs bij stevige snelheden niet al te veel wind vangt en waarmee het algemene comfort gegarandeerd blijft.

Ons verdict

Puur op zichzelf bekeken is de XDiavel een uitstekende motorfi ets. Met zijn sensationele motor bij alle toerentallen, zijn indrukwekkende technologische arsenaal en een look die al even modern als stoer is, vormt hij een unicum in deze klasse. Geknipt als hij is voor de Amerikaanse wide open spaces, wordt hij allicht de ster tijdens motormeetings en zal hij liefhebbers van uitzonderlijke hebbedingen verblijden. Maar of hij ook zijn weg zal vinden naar de liefhebbers van traditionele cruisers, is nog maar de vraag. Zijn buitensporige vermogen en zijn technologische gehalte zouden op dat vlak net in zijn nadeel kunnen pleiten...

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars