Het heeft erom gespannen, maar het is nog maar eens de Fiesta die met de zege gaat lopen in onze vergelijkende test. Door zijn levendige, evenwichtige, speelse maar nooit venijnige weggedrag biedt hij zijn bestuurder heel wat rijplezier, terwijl hij kan uitpakken met een voorbeeldige veiligheidsuitrusting. Natuurlijk heeft hij ook zijn zwakke kantjes, met name een minder geslaagde ergonomie, een veel te lange versnellingsbakspreiding en een wat rumoerige motor, maar voor het overige werpt hij zich op als de ideale reisgenoot. Met zijn talrijke rijhulpsystemen en moderne connectiviteit profi leert de vernieuwde Polo zich als een ernstige kandidaat. Hij rijdt preciezer dan voorheen en ontvangt zijn inzittenden nog steeds in een zorgvuldig afgewerkt en degelijk geassembleerd interieur. Ook zijn nieuwe 1.4 TDI is een stap voorwaarts: niet alleen is hij koppelrijk en elastisch, hij is ook interessant op fiscaal vlak – zeker in Vlaanderen, doordat hij aan de Euro 6-uitstootnorm voldoet. De Peugeot 208 palmt de derde podiumplaats in. Hij legt een vlekkeloos parcours af qua rijgedrag, getuigt van een modern interieurconcept en kan rekenen op een bij alle toerentallen ‘volle’ motor. Grote gebreken kunnen we hem niet aanwrijven, behalve misschien zijn kleine Playstation-stuurwiel. Origineel is dat wel, maar het hindert het zicht op de tellers als je het instelt zoals het hoort – lees: niet met de onderzijde ervan op je knieën. De Renault Clio grijpt net naast de bronzen medaille, wat vooral te wijten is aan zijn matige afwerking binnenin. Hij is niettemin weelderig uitgerust, zijn interieur ademt sfeer uit en qua wegligging biedt hij een uitstekend compromis tussen comfort en rijdynamiek. De niet meer zo jonge Citroën C3 is overduidelijk op comfort gericht. De passagiers zullen daar niet rouwig om zijn, maar dynamische bestuurders blijven wat in de kou staan. De C3 biedt wel de beste verhouding tussen buitenformaat en binnenafmetingen en kan pronken met een gemakkelijke instap (dankzij de hogere zitting) en een goed zicht rondom. En dat is ook heel wat waard. De Kia Rio draagt de rode lantaarn. Tot zijn pluspunten behoren een keurig afgewerkt interieur, een riante binnenruimte en een onklopbaar garantiepakket, maar hij zondigt door zijn teleurstellende rijgedrag. De minste scherpe bocht vertaalt zich in sterk onderstuur, dat meteen en vrij brutaal wordt gecounterd door het ESP. Zijn versnellingsbak is goed gespreid, maar de 1.4 CRDi komt wat animo tekort onder 2.000 o/m en gooit de handdoek in de ring boven 3.500 o/m. De Koreanen leren snel, maar hebben hier toch nog een beetje werk voor de boeg...
Scorebord | Interieur | Technologie | Onderweg | Budget | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
1. Ford Fiesta 5d 1.5 TDCi 63kW Trend | 14,00 | 15,00 | 16,00 | 16,00 | 15,60 |
2. Volkswagen Polo 5d 1.4 TDI 66kW Trendline BMT | 16,00 | 16,00 | 15,00 | 12,00 | 15,00 |
3. Peugeot 208 5d 1.6 BlueHDi 74KW s/s 79g Active | 14,00 | 16,00 | 15,00 | 14,00 | 14,80 |
4. Renault Clio 5d 1.5 dCi 90 Expression | 12,00 | 14,00 | 16,00 | 16,00 | 14,40 |
5. Citroën C3 1.5 BlueHDi 100 S&S MAN6 Shine | 14,00 | 16,00 | 14,00 | 12,00 | 13,60 |
6. KIA Rio 5d Sense 1.4 CRDi 66kW | 16,00 | 14,00 | 12,00 | 10,00 | 13,20 |
In dit artikel : Citroën, Citroën C3 , KIA, KIA Rio , Ford, Ford Fiesta , Peugeot, Peugeot 208 , Volkswagen, Volkswagen Polo , Renault, Renault Clio
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!