Concept BYD Dolphin
De Byd Dolphin is een compacte hatchback uit het C-segment waarvan op zijn thuismarkt al meer dan 300.000 exemplaren werden gesleten, maar die voor zijn komst naar Europa – de verkoop start in de zomer van 2023 – een lichte upgrade heeft ondergaan, met onder meer een fijner afgesteld onderstel en meer hoogwaardige materialen.
De BYD Dolphin is 4,29 meter lang – exact even lang als de MG 4, zijn directe concurrent – en uitgerust met een batterijpack van 60 kWh dat in de vloer van zijn zelfdragende koetswerkstructuur is ondergebracht. Deze elektrische auto wordt op de voorwielen aangedreven door een synchrone motor met permanente magneet van 204 pk en 290 Nm. Ter vergelijking: een MG 4 64 kWh ontwikkelt… eveneens 204 pk (en 250 Nm).
Het WLTP-rijbereik van de BYD Dolphin bedraagt 427 kilometer en qua oplaadmogelijkheden kan hij rekenen op een driefasige interne oplader van 11 kW voor wisselstroom, op gelijkstroom is het laadvermogen beperkt tot 88 kW. Deze elektrische auto is standaard uitgerust met een warmtepomp, evenals een zogenoemde V2L-functie (Vehicle-to-Load), waardoor hij kan dienstdoen als een gigantische accu om externe apparaten van stroom kan voorzien.
De bijzonderheid van de batterij van de BYD Dolphin is dat ze gebruikmaakt van lithium-ijzer-fosfaattechnologie en dus geen behoefte heeft aan kobalt, dat zo sterk ter discussie staat. Dankzij een royale wielbasis van 2,70 meter is de binnenruimte uitstekend, ook achterin (weliswaar eerder voor twee inzittenden, gezien de beperkte breedte), terwijl het koffervolume tussen 345 en 1.310 liter groot is.
Rijgedrag BYD Dolphin
Wij konden de BYD Dolphin al kort uitproberen, in omstandigheden die weliswaar niet van dien aard waren dat we van een echte test kunnen spreken. Niettemin gaf de nog als preproductiemodel gepresenteerde testversie al een goede kwaliteitsindruk: de stoelen voelden uitstekend aan en het geheel had niets van een low-end Chinese auto.
Voor alle duidelijkheid: we hebben het hier dan over de aankleding van het interieur en de gebruikte materialen. Het koetwerkdesign van de BYD Dolphin laten we aan ieders oordeel over, maar om nu te zeggen dat “het afgeronde profiel en het silhouet aan de zijkant lijken op de sierlijke lijnen van een springende dolfijn”, zoals in het persdossier te lezen staat? Daar is iemand klaarblijkelijk flink in de baijiu gevlogen…
Over de rijkwaliteiten doen we hier evenmin een defintiteve uitspraak, daarvoor was het contact met de BYD Dolphin te vluchtig. Bovendien was ons preproductie-exemplaar uitgerust met winterbanden… voor tests in de regio van Barcelona! We zullen dus maar voorzichtig wachten op een test die naam waardig alvorens een oordeel te vellen.
Sommige dingen van de BYD Dolphin wekten evenwel nu al flink wat irritatie op, zoals het totale gebrek aan feeling en feedback van de besturing, het feit dat de regeneratie van de remenergie nergens geregeld kan worden (een B-modus of peddels aan het stuurwiel ontbreken), en de alomtegenwoordigheid van allerlei ‘biepjes’ (van de ‘rijhulpsystemen’) die de bestuurder haast voor een idioot laten doorgaan. Het is eerlijk gezegd zo ergerlijk dat het eigenlijk onaanvaardbaar is.
Verdict BYD Dolphin
Op dit moment is het nog raden naar de exacte prijs van de BYD Dolphin in Europa. Er is sprake van een bedrag tussen de 30.000 en 38.000 euro, afhankelijk van het land en de geldende btw. Zullen we dan maar uitgaan van 34.000 euro voor België, wat hier de prijs is van een MG 4? Want als hij duurder wordt, is de balans niet meer in het voordeel van BYD in vergelijking met zijn concurrent van bij SAIC Motor...
We willen hier terloops toch wel even opmerken dat de lange bootreis van de BYD Dolphin zijn prijs zowat verdubbelt, aangezien hij in China wordt verkocht voor ongeveer 120.000 yuan, wat neerkomt op ongeveer 15.000 euro! Geen wonder dus dat er momenteel op zijn thuismarkt 30.000 Dolphins per maand van worden verkocht; voor een dergelijke prijs zou deze elektrische auto bij ons ongetwijfeld ook een hit zijn. Nu is het dus nog even afwachten wat het wordt voor deze middenklasser, die vooral gericht is op de B2C-markt.
Verwante testen
02-05-2023
3 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!