Dat een Seat Leon een Spaanse Golf is, weet het kleinste kind inmiddels. De Volkswagen-groep trekt die lijn ook door in zijn EV-offensief. De in 2020 gelanceerde ID.3 krijgt dus een Spaanse variant, niet onder de merknaam Seat, wel Cupra. In essentie is het dezelfde auto, maar met een iets sportievere saus en in het geval van deze 170 kW-versie ook een krachtigere motor.
Koetswerk en afmetingen
Net als de ID.3 wordt de 2021 Cupra Born in de fabriek van Zwickau (Duitsland) geassembleerd, en om het niet te moeilijk te maken – en vooral op de kosten van de koetswerkperserij te besparen – krijgt die dezelfde carrosserie. Plastic panelen zoals de neus en de kofferklep zijn weliswaar anders, waardoor het nog niet te erg op een kopieeroefening lijkt en de auto trouwens enkele centimeters langer is dan de VW. De gedrongen monovolumepose met de lange wielbasis en korte overhangen geven evenwel weg dat het skelet hetzelfde is.
De architectuur is dus ook identiek, beter bekend als het MEB-platform, met de batterij centraal onderin en de motor net voor de achterwielen. Net als in de ID.3 is de verpakking efficiënt, want op een lengte van zo'n 4,3 meter biedt de Cupra Born comfortabel plaats aan vier volwassenen.
Interieur en kofferruimte
Ook al snappen we wel dat elektrische auto’s bouwen een dure aangelegenheid is en dat er dan weleens ergens bespaard moet worden, toch gaven we Volkswagen een dikke buis voor de wel erg karige aankleding van het interieur van de ID.3. De Spanjaarden doen het een stuk beter. De Cupra Born krijgt een eigen dashboard dat weliswaar de basisprincipes overneemt, met een ongebruiksvriendelijke bediening via het centrale aanraakscherm, maar de materiaalkeuze is wel een stuk beter, met her en der accenten bekleed in dinamica (een duurzaam alternatief voor alcantara).
Goed zittende sportstoelen zijn bovendien standaard, al zit je zoals in de meeste EV’s wel een stukje hoger dan je gewend bent van bijvoorbeeld een Seat Leon. De koffer van de Cupra Born is niet zo groot, omwille van de hoge vloer. Daaronder zit immers de motor.
Specificaties en prestaties
Er zijn 3 batterijversies in omloop van de Cupra Born, met 45, 58 of 77 kWh, en een motor van respectievelijk 110, 150 of 170 kW, al kan je die laatste ook combineren met de accu van 58 kWh. De motor van 170 kilowatt, omgerekend 231 pk, doet een beroep op het zogenaamde ‘E-boost’-pakket, dat ook een verlaagde sportophanging en een uitschakelbaar ESP (enkel in combinatie met de brede banden) omvat.
Met een spurt van 0 naar 100 km/u in 7 seconden heeft deze Cupra Born meer dan genoeg fut in huis voor eender welke verkeerssituatie. Maar het was vooral zijn gemiddeld verbruik dat ons aangenaam verraste: 15,4 kWh/100 kilometer, op een gemengd parcours en bijwijlen aan een pittig tempo. Elke versie heeft een synchroonmotor met permanente magneten, en zelfs de instapversie geraakt al in minder dan 9 seconden aan 100 km/u.
Rijbereik en opladen
De autonomie van de Cupra Born varieert van 340 (45 kWh) over 420 (58 kWh) tot 540 kilometer (77 kWh). Dat zijn theoretische waarden, reken in de praktijk op zo’n 300, 350 en 450.
Opladen kan sneller naargelang van de batterij; aan een DC-lader kun je met 50, 100 of 125 kW laden. Dat laatste betekent dat je idealiter in 7 minuten 100 kilometer aan extra rijbereik kunt gaan ophalen op een snelwegparking. Op wisselstroom, thuis of op het werk dus, haal je een vermogen van 11 kW (7,2 kW voor de kleinste batterij).
Rijgedrag
Zoals we van Seat – pardon: Cupra – gewend zijn, is de afstelling van het onderstel net wat puntiger dan bij Volkswagen. De stuurinrichting is vermakelijk afgeregeld en door de gunstige gewichtsbalans en de achterwielaandrijving kan je met dit ding aardig jakkeren. Daartoe dient de Cupra-stand, die je activeert via een knop op het stuur.
Bij gewoon gebruik van de Cupra Born is de nochtans Comfort-stand aangewezen en is het vooral zaak zo efficiënt mogelijk om te gaan met de energiereserves. Recuperen dus, en daartoe dient de voorspellende rijhulp, die een oogje in het zeil houdt en bij het naderen van een hindernis zelf zal vertragen wanneer de bestuurder dit niet doet. De B-stand activeren kan ook, die recupereert meteen een stukje agressiever, waardoor je eigenlijk kan rijden zonder het rempedaal aan te raken. Een kwestie van voorkeur.
Belgische prijs Cupra Born
De prijs wordt bepaald door de batterij. De basisversie (45 kWh) kost 37.220 euro, de 77 kWh-variant gaat voor 44.660 euro de deur uit. Voor dezelfde variant betaal je dus meer bij Cupra dan bij VW. Bij de standaarduitrusting zien we dan ook enkele extraatjes als een verwarmbaar stuurwiel of een achteruitrijcamera, maar voor bijvoorbeeld een navigatiesysteem of de meeste actieve veiligheidssnufjes moet je nog wel bijbetalen. Ook een warmtepomp is niet standaard.
Cupra Born – verdict Autogids
De Spaanse afdeling komt met een overtuigender product dan het moederhuis uit Wolfsburg. Niet dat de Cupra Born foutloos is; de ergonomie is bijvoorbeeld niet goed genoeg. Maar deze elektrische auto is wel kwaliteitsvoller aangekleed dan de VW ID.3, en het weggedrag is zodanig aangescherpt dat deze MEB’er zich ontpopt tot een echt plezante auto. De basisprijs blijft helaas aan de hoge kant vergeleken met een auto met verbrandingsmotor, al zijn de lagere gebruikskosten wel een compensatie.
- Efficiënte elektromotor
- Prettig weggedrag
- Beter afwerking dan VW ID3
- Onhandige bediening
- Stevige basisprijs
- Kleine koffer
Verwante testen
03-08-2020
18In dit artikel : Cupra, Cupra Born
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!