Genesis komt naar Europa. Het luxemerk van Hyundai vaart sinds 2015 onder eigen vlag en meert binnenkort ook in onze contreien aan. En ze mikken hoog, want Genesis richt het vizier op Audi, BMW en Mercedes. Het is niet de eerste keer dat we dergelijk scenario onder ogen krijgen, maar echt succesvol kon je eerdere pogingen moeilijk noemen. Denk maar aan Xedos, het geflopte luxemerk van Mazda. Aan Nissans Infiniti, dat zich intussen teruggetrokken heeft uit Europa. Of zelfs aan Toyota-dochter Lexus, dat een Europees bijrolletje blijft vertolken. Toch als je de verkoopsresultaten vergelijkt met die van de Duitse Drie.
Toptransferts
Nu heeft Hyundai intussen wel bewezen dat ze de Europese markt kunnen doorgronden. Dat deden ze onder meer door topmensen bij de concurrentie weg te kapen, van designer Peter Schreyer (Audi) tot ingenieur Albert Biermann (BMW M). En ook Genesis volgt die strategie. De Europese inburgering wordt immers geleid door Dominique Bösch, die tot vorig jaar een toppositie bij Audi bekleedde. Ook Andrew Pilkington gaat binnenkort aan de slag bij Genesis Europe. De Brit verlaat Polestar en zou de Engelse integratie voor zijn rekening nemen.
Elektrische modellen
Bij de bekendmaking van het Europese offensief verklaarde Dominique Bösch dat Genesis over een performant portfolio beschikt dat de Europese consument "aangenaam zal verrassen". Maar welke modellen de oversteek zullen maken, vergat Bösch erbij te vertellen. Er wordt veel verwacht van de nieuwe Genesis GV70, een SUV die de degens wil kruisen met een Audi Q5, BMW X3 of Mercedes GLC. Het merk komt ook met een volledig elektrisch platform waarop zes modellen komen te staan. We zijn benieuwd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!