Na de aankondiging van de terugkeer van Lancia op het internationale strijdtoneel heeft Luca Napolitano - CEO van Lancia - zijn tienjarenplan voorgesteld aan Carlos Tavares, opperhoofd van Stellantis. Op het programma van zijn herlancering staan drie modellen voor drie segmenten en één rode draad: rentabiliteit in plaats van kwantiteit. Het nieuwe offensief van Lancia op Italiaanse bodem en daarbuiten zal in 2024 beginnen met de vervanger van de Lancia Ypsilon, beschikbaar als hybride en 100% elektrisch.
>> Lees ook – Jean-Pierre Ploué mag design van Lancia nieuw leven inblazen
Op de leest van Mercedes
Voor haar internationale terugkeer zal Lancia zich eerst richten op Duitsland en Frankrijk, waar elektrische voertuigen aan een snellere opmars bezig zijn. De volgende fase van de uitbreiding richt zich op Oostenrijk, België, Spanje en natuurlijk de landen van Noord-Europa.
De strategie van het Italiaanse merk waarbij de nadruk op winstmarges ligt in plaats van op volume, is geïnspireerd op Mercedes, hoewel er natuurlijk wel nog nader te bepalen productiedoelstellingen komen. Napolitano verklaarde: "Het is duidelijk dat volumes belangrijk zijn, maar onze objectieven gaan vooral over rentabiliteit. Lancia pretendeert niet dat het zich met Mercedes kan vergelijken, maar zal naar een soortgelijk bedrijfsmodel streven."
>> Lees ook – Lancia krijgt 3 nieuwe modellen voor zijn herlancering
Wijdverbreide elektrificatie
De productstrategie pivoteert rond drie modellen. Er is de kleine, veelzijdige stadsauto Ypsilon in 2024, een compacte cross-over in 2026 en een compacte sedan in 2028. Alle drie zullen ze een elektrische versie krijgen, enkel van de Ypsilon is bekend dat er ook een hybride komt.
Hoewel Italië de belangrijkste markt van het merk zal blijven, streeft Lancia ernaar in eerste instantie 25 à 30 procent van haar afzet in het buitenland te realiseren, om binnen 10 jaar een evenwichtige fiftyfiftyverdeling te bereiken. De internationale ambities van het merk zullen niet buiten Europa reiken. Of toch niet binnen de tijdsspanne die Lancia nodig heeft om haar imago als premiummerk, samen met een solide commerciële basis, weer op te bouwen.
Groene aanpak
De nostalgische fans van het merk zullen het betreuren, maar een officiële terugkeer naar de competitie staat niet op de agenda; het accent wordt in de eerste plaats gelegd op de kwaliteit van de producten, een oriëntatie op de bovenlaag van de markt en een ecologische aanpak waarbij gerecycleerde materialen de hoofdrol spelen. Deze aanpak strookt niet alleen met respect voor het milieu en koolstofneutraliteit, maar is ook zinvol vanuit economisch oogpunt. Het dringt namelijk de productiekosten terug tot het minimum en optimaliseert dus de winstmarge. En daar was het hem vanaf het begin om te doen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!