Tot nu toe zette Toyota enkel in op de zelfladende hybride en een beetje op waterstof. De nummer één in Japan oordeelde nog dat de 100% elektrische wagen nog niet rijp was. Maar nu ziet Toyota een versnelling naar de elektrische auto, een markt die wat geforceerd en ook geduwd wordt door steeds ambitieuzere wetgeving. Daardoor heeft de constructeur al zijn plannen voor de verkoop van groene wagens vervroegd met… 5 jaar! Het initiële plan voorzag de verkoop van 1 miljoen elektrische of waterstofwagens tegen 2030. Nu wordt dat dus 2025.
Welke modellen?
Toyota gaat op exact dezelfde manier tewerk gaan als met de hybride, dat wil zeggen: een elektrisch model in elk niveau van het gamma integreren, dus voor elk model. Het startpunt wordt de SUV C-HR en de Izoa (uit China), terwijl er ook een klein stadswagentje à la IQ van 2,5 m lang op de markt komt. Die zal maar 60 km/u kunnen rijden en 100 km ver geraken op een lading. En voor stedelijke omgevingen spreekt Toyota opnieuw over zijn originele i-Road of nog de i-Walk die een divers gamma aan mobiliteitsoplossingen zullen vervolledigen.
Na 2020
Het modulaire platform e-TNGA zal dienen als basis voor 6 elektrische modellen: een compacte berline, een SUV, een sedan, een monovolume, nog een middelgrote monovolume en een grote SUV. Merk op dat Toyota rekent op verschillende partnerschappen om al deze nieuwe modellen te lanceren: met Subaru voor de SUV en met Daihatsu (eigendom van Toyota) en Suzuki voor de compacte berline. Toyota geeft nog geen precieze informatie voor de batterijen, maar in een noodgeval zal het waarschijnlijk nodig zijn om verschillende leveranciers aan te spreken. Naast Panasonic zijn het Chinese BYD of CATL mogelijks uitgenodigd op het feest. Kortom, de nummer één van Japan heeft werk voor de boeg. De twijfelaar moet zich nu dus dubbel zo hard inzetten. En hij rekent niet op een plek op de achtergrond dankzij de slimme partnerschappen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!