- Score redactie 14.51 /20
Aangezien de DB10 enkel gediend heeft op het witte doek – in de James Bond-film Spectre – is het in werkelijkheid de DB11 die de Aston Martin DB9 opvolgt. Die laatste werd gelanceerd in 2004 en werd dus nog ontwikkeld in het Ford-tijdperk (eigenaar van het Britse merk tot in 2006). Er zit dus bijna vijftien jaar tussen beide modellen, die niets met elkaar gemeen hebben, behalve dan hun stilistische verfijning en hun gesculpteerde lijnen, die grandioos zijn, maar nooit uitdagend, in de zuiverste stijl van het huis uit Gaydon. Toch heeft Marek Reichman, het huidige designhoofd van Aston Martin, de stijl willen doen evolueren, door te kiezen voor scherpere lijnen en een meer geprofileerd silhouet. Om de meer dynamische oriëntatie van het model in de verf te zetten allicht...
Vooraan bedekt de gedrongen motorkap van de DB11 ook de wielen, die je bijgevolg kunt zien wanneer je de motorkap naar voren kantelt – zoals bij een racewagen dus. De achtersteven is lichter en luchtiger dan ooit, met erg fijne lichten in een C-vorm en een perfect geïntegreerde diffusor. Om zijn weggedrag bij (erg) hoge snelheid te verzorgen zonder afbreuk te doen aan zijn stijl is de DB11 Volante nog uitgerust met een uitklapbaar spoilertje in het kofferdeksel dat tevoorschijn komt bij 90 km/u. En om de show helemaal te stelen behield de GT uit Gaydon ook de kenmerkende deuren met zwanenhalsscharnieren, die schuin naar boven draaien als je ze opent.
- Uitzonderlijke lijn, stilistische verfijning
- GT-karakter, maar sportief hart
- Compromis comfort-prestaties
- Evenwichtig onderstel, nauwkeurig weggedrag
- Betoverende V8, karakter, klank
- Harde stoelen voor een GT
- Matige remmen (feeling, remvermogen)
- Krappe koffer, weinig opbergmogelijkheden
- Afwerkingsdetails (kunststoffen, assemblage)
- Onhandige opstelling tankvuldop
In dit artikel : Aston Martin, Aston Martin DB11
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!