De binnenkort te verschijnen 8-Reeks wordt een nieuwe vaandeldrager voor BMW en moet tegelijk een esthetisch manifest en een technologisch uitstalraam worden voor het Beierse merk. En dat is zeker het geval voor de sportieve variant M8. Zo heeft de president van de M-divisie van BMW al half bevestigd dat de toekomstige M8 de topversie wordt voor het gamma, ondanks het feit dat hij zijn kloppende hart, de nieuwe 4.4-V8 biturbo, met de jongste M5 deelt. Aangezien we weten dat dit blok in de M5 600 pk ontwikkelt en dat er bovendien een “Competition Package” bestaat dat hem een handvol extra pk’s moet geven (om te kunnen wedijveren met de Mercedes-AMG E63S van 612 pk en de Audi RS6 van 605 pk) is het raden naar het vermogen van de M8.
Tot 700 pk?
De M8 moet in elk geval mikken op minstens 630 pk als hij afstand wil nemen van zijn berlinebroer en het hoofd wil kunnen bieden aan de Mercedes-AMG S63 Coupé (612 pk) of zelfs S65 Coupé, die 630 pk haalt uit zijn biturbo-V12 van 6,0 liter. Volgens onze collega’s van de Spaanse website Motor.es zou de toekomstige M8 nog veel hoger mikken, in de richting van de 700 pk. Die symbolische grens zagen we tot nog toe enkel overschreden door de vorige Bentley Continental GT SuperSports (710 pk), als we de wereld van de hypersportwagens buiten beschouwing laten. Maar de Brit kon daarvoor terugvallen op een weliswaar sterk verouderde maar toch 6,0 liter en twaalf cilinders grote motor. Kan de V8 van 4,4 liter van BMW daar tegenop? Het antwoord krijgen we over een paar maand.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!