- Score redactie 15.01 /20
De échte terreinwagen, ontwikkeld om duinen te overwinnen of door modder te ploeteren, werd geboren zonder dak. Van de iconische Willys uit de jaren veertig over de eerste Toyota’s Land Cruiser tot de originele Land Rovers en de schattige kleine Suzuki Samurai: echte offroaders kozen resoluut voor de eenvoudigste en meest functionele afdekking, zijnde een stoffen kap. Toen de terreinwagens eind jaren negentig langzaam maar zeker werden verdrongen door SUV’s, zette precies dat utilitaire karakter de meeste constructeurs ertoe aan om de kap in te ruilen voor een vast dak.
Met uitzondering van enkele semicabrio’s zoals de Kia Sportage en Toyota RAV4 was het wachten tot 2011 op de eerste volwaardige ‘cabrio-SUV’: de Nissan Murano CrossCabriolet, die voorbehouden bleef aan de VS. De inderhaast getekende auto zag er op zijn zachtst gezegd vreemd uit, wellicht doordat de grootte van de stoffen kap te veel aanpassingen vroeg. De open Murano flopte dan ook compleet en werd zelfs nooit op de Europese markt gebracht. In 2014 werd hij ook in de States in alle stilte afgevoerd. Twee jaar later waagt nu Land Rover zich aan de uitdaging, zij het weliswaar met een veel betere basis.
- Uniek concept, originele look
- Nauwkeurig weggedrag on- en offroad
- Gevrijwaard comfort (ophanging, binnenruimte)
- Verzorgde akoestiek (met kap open of toe)
- Luxueuze afwerking en uitrusting
- Laadvolume, erg smalle kofferopening
- Matig comfort op de achterste zitplaatsen
- Meergewicht voelbaar bij het remmen
- Zicht naar achteren en schuin naar achteren
- Hoge basisprijs en dure opties
In dit artikel : Land Rover, Land Rover Range Rover Evoque
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!