Concept
Het gamma van Opel is een beetje verwarrender geworden, want naast deze Crossland staat er in de (virtuele) showroom nu ook een gloednieuwe Mokka te blinken, die kleiner is, op een nieuwer platform staat, maar ook duurder is dan het model dat we hier testen. Dat maakt de Crossland dus de budgettopper van het gamma, met meer ruimte voor minder geld. Al verwachten we niet dat er een rechtstreekse opvolger zal komen.
Dat de Crossland niet meer het model voor de toekomst is, betekent niet dat hij geen recht heeft op een volwaardige facelift. Het is een van de eerste modellen met het Vizor-familiegezicht dat de grille en de koplampen onder één visuele lijn integreert. Zijn X is hij kwijt, nu mag je gewoon 'Crossland' zeggen, als je dat nog niet deed. Achteraan krijgt de Crossland nieuwe, donkerdere achterlichten, terwijl de kofferklep nu ook deels zwart gelakt kan worden.
Visueel is de Crossland dus weer fris en monter, maar Opel belooft ook een opgepoetst rijgedrag. De veren en dempers zijn nieuw en de stuurkolom kreeg ook een nieuwe tussenas voor een beter gevoel en meer precisie. Optioneel kan je ook AGR-gecertificeerde voorstoelen krijgen, die een ergonomische vorm hebben en dus beter zijn voor je rug bij langdurig gebruik. Een niet te onderschatten meerwaarde voor veelrijders, ook al klinkt het niet als de meest sexy toevoeging.
Rijgedrag
Deze vernieuwde Opel Crossland heeft pech, want we testten hem vlak na een lang weekend met de Ford Puma ST-Line, de fijnst rijdende crossover van zijn segment. Vergeleken met de Ford weet het rijgedrag van de Crossland niet te imponeren: ondanks de nieuwe afstelling van het onderstel is er nog steeds veel te veel koetswerkrol aanwezig, al zijn de duik- en steigerbewegingen wel verbeterd. De 1.2 PureTech van PSA is wel een plezier om mee te rijden, met voldoende koppel onderin en een mooie krachtontplooiing.
Het stuurgevoel is bovendien nog steeds zo goed als afwezig, al zit de precisie wel goed. Dat is aangenaam in de stad en zorgt voor moeiteloze manoeuvres, maar bij hogere snelheden missen we wat feedback in onze vingers. Maar het meest storende is wel de vreemde rijpositie, ondanks de op zich wel comfortabele stoelen. Je zit op de bok met een te veel gekanteld stuur en pedalen die te dicht staan, waardoor je je eerder in een klein busje waagt dan in een moderne crossover.
Qua uitrusting hebben we echter niets te klagen, al vermijd je best de basisversie Crossland. Onze GS Line had onder meer een achteruitrijcamera, automatische airco, infotainment met Android Auto/Apple CarPlay, leuke velgen en ledverlichting, al krijg je daar het meeste al van bij de Edition, die maar 1.200 euro extra kost bovenop de basisprijs van 19.950 euro.
Verdict
Je moet de prijs van de Opel Crossland in beschouwing nemen om zijn sterktes te ontdekken: het is een veelzijdig autootje dat er fris uitziet, alles heeft wat je nodig hebt en goedkoper is dan de meeste concurrenten. Maar hij is nergens de beste in: de Peugeot 2008 is comfortabeler en de Ford Puma rijdt veel beter, terwijl de Mokka moderner is en er mooier uitziet. De Crossland kies je dus niet met je hart, maar met je hoofd.
- Verhouding buitenmaten/binnenruimte
- Gewillige 1.2 Turbo
- Interessante basisuitrusting
- Wazig stuurgevoel
- Sober, wat saai interieur
- Stroomlijngeluiden
Verwante testen
In dit artikel : Opel, Opel Crossland
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!