Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De vijfde generatie van de Audi A6 Avant maakte net als de vierdeursversie zijn debuut in 2018 en onderging in de zomer van 2023 een midlifefacelift. Audi’s grootste break, waarvan nog altijd een ‘avontuurlijke’ Allroad-afgeleide bestaat, is 4,94 meter lang en kan zo’n 565 liter kwijt in de koffer. Met de rugleuningen neergeklapt wordt dat 1.680 liter. In het piekfijn afgewerkte interieur eisen drie digitale schermen de hoofdrol op: één achter het stuur en twee op de middenconsole. Achterin is het mogelijk om drie volwassenen onder te brengen, maar de middelste van hen moet aan comfort inboeten. De standaarduitrusting is vrij compleet (en werd bij de facelift nog lichtjes uitgebreid), maar toch is de optielijst nog erg lang.
Rijden doet deze grote break zoals hij eruitziet: verfijnd, dankzij een uitstekende geluiddemping en een hoogstaand veercomfort. Het motorenpalet is identiek aan dat van de vierdeurs-A6, met als toemaatje nog de explosieve, maar tegelijk erg veelzijdige RS 6, met zijn vierliter-V8 van 600 of zelfs 630 pk. De ‘gewone’ benzineversies zijn goed voor 204 tot 265 pk. Daarnaast zijn er nog diesels (163 tot 344 pk) en twee plug-inhybrides, die allebei beschikken over een batterij van 17,9 kWh (50 en 55 TFSI e, met respectievelijk 299 en 367 pk). De koffer van deze TFSI e’s is 160 liter kleiner, maar gelukkig wel nog handig van vorm.
Toptechnologie en opmerkelijke finesse zijn de voornaamste troeven van deze A6 Avant, die kilometers kan vreten als de beste. Veel kun je de grote break uit Ingolstadt niet verwijten, tenzij een almaar hogere basisprijs en langere optielijst. Maar goed, die kritiek geldt net zo goed voor zijn naaste rivalen.