Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Audi maakt zich op voor de lancering van de nieuwe Q3 in 2023 en we hebben alle details over wat we mogen verwachten van deze premium SUV. Van zijn strakke design tot zijn gamma krachtige motoren, de Audi Q3 zal beslist de aandacht trekken wanneer hij in het straatbeeld verschijnt.
De Audi Q3 was geen voorloper in het segment van de compacte premium SUV's. Maar door gebruik te maken van de présence en de kracht van de naam Audi behoort hij tot de succesvolste in zijn genre. Amper vier jaar na zijn lancering reden er wereldwijd al 400.000 stuks rond. De Audi Q3, die zijn premiumstatus vanaf het begin alle eer aandeed, wist zich ondanks zijn zeer compacte afmetingen binnen het gamma van de autofabrikant te onderscheiden met zijn strakke design, waardoor hij bijzonder populair is bij jonge bestuurders op zoek naar een sportief en luxueus model.
Deze combinatie maakte van de Q3 een van Audi's populairste modellen. Een succesverhaal waar geen einde aan lijkt te komen!
Hoewel de prijs van de Audi Q3 aan de bovenkant van zijn klasse zit, weerspiegelt dit zijn premium status. De Audi Q3 begint bij 47.330 euro voor het instapmodel 35 TFSI 110 kW Pro Line. U kunt echter ook kiezen uit zeven andere aandrijflijnen, gaande van 150 kW tot 230 kW met vierwielaandrijving. Kiest u voor de duurste configuratie - de Q3 Sportback 45 TFSI S Line Quattro 221 kW met S Tronic-transmissie - dan loopt de prijs op tot 73.227 euro.
Maar welke versie u ook kiest, steeds bent u verzekerd van een veilige rit én een kwaliteitsgevoel aan boord.
Wat betreft de specificaties van de Audi Q3 staat er een brede waaier aan mogelijkheden klaar. Zo wordt de 150 pk sterke 1,4 liter-TFSI aangeboden met voorwielaandrijving en is de S-tronic-automaat met zeven versnellingen beschikbaar vanaf de 200 pk-variant. Als u op zoek bent naar iets sportiever, dan is er de SQ3 met zijn krachtige 2,5 liter-vijfcilindermotor met een vermogen tot 340 pk en de exclusieve Quattro-transmissie. Of je gaat voor de RS Q3 met 367 pk.
De tweede generatie van de Q3 kwam eind 2018 op de markt en onderscheidt zich door zijn behoorlijk gespierde voorkomen – een look die nog versterkt wordt in de coupévariant. Ondanks zijn aflopende daklijn is die Sportback overigens net zo handig: met de achterbank rechtop hebben beide modellen een even grote koffer (530 tot 675 liter afhankelijk van de positie van de achterbank – 380 liter voor de plug-inhybrideversie). Ook qua binnenruimte houden de twee gelijke tred. Uiteraard biedt de Sportback een tikkeltje minder hoofdruimte, maar ook hij is altijd voorzien van een over 13 centimeter verschuifbare achterbank met verstelbare rug. Voorin kijken de inzittenden uit op een modern dashboard, met eventueel de befaamde Virtual Cockpit. De bovenste helft van het dashboard is mooi afgewerkt, maar lager vind je toch vrij harde en goedkoper aandoende kunststoffen.
Het uitgebreide motorenpalet omvat benzines (van 150 tot... 400 pk), diesels (150 tot 200 pk) én een plug-inhybride (245 pk) die voor zelfstandigen fiscaal aantrekkelijk is. Voor alle versies geldt dat het weggedrag wel efficiënt is, maar dat je aan het stuur niet veel sensaties beleeft (de 400 pk sterke RS even buiten beschouwing gelaten). Het comfort is typisch Duits: de ophanging is aan de stugge kant, maar zeker niet oncomfortabel. De gestuurde schokdemping die Audi als optie aanbiedt, lijkt de meerprijs niet waard.
Sportback of niet, de chique Audi Q3 heeft alles wat een SUV zo aangenaam maakt: hij is ruim, handig en moduleerbaar dankzij zijn verstelbare en verschuifbare achterbank. Bovendien kan hij worden uitgerust met het neusje van de zalm inzake connectiviteit. Al die opties maken hem er wel niet goedkoper op.